Klem (2018)

Recensie Klem CinemagazineRegie: Ish Ait Hamou | 18 minuten | korte film, drama | Acteurs: Nasrdin Dchar, Veerle Dobbelaere, Circé Lethem, Renée Vervaet

De veelzijdige Belg Ish Ait Hamou danst, choreografeert, jureert, presenteert en schrijft en sinds zijn kortfilmdebuut ‘Klem’ (2018) blijkt hij ook te kunnen regisseren. De film is gebaseerd op een kort verhaal dat hij zelf schreef (gepubliceerd in de novelle ‘Als je iemand verliest die je niet kan verliezen’) en na het zien van de kortfilm begrijp je waarom hij de regie graag zelf wilde doen.

‘Klem’ heeft als thema verlies en hoe we daar mee omgaan. Er zijn slechts twee personages (van belang): Els, een voormalig chirurg en Sulayman, een treinreiziger. De twee ontmoeten elkaar in de trein. Ze zitten tegenover elkaar. Els heeft oordopjes in, maar als Sulayman vragend naar haar kijkt, wil ze hem toch helpen. Sulayman leert Nederlands, met behulp van een woordenboek, dat hij – letterlijk – van A tot Z spelt. Hij is bij de K van komkommer, maar de uitspraak van dat woord vergt wat oefening. Ze komen aan de praat en doen – zoals dat soms gaat als een ontmoeting direct al vertrouwd en ‘goed’ voelt – persoonlijke ontboezemingen. De voicemail die Sulayman later inspreekt voelt dan ook niet raar: hier is echt een vriendschap ontstaan.

De rollen worden subliem vertolkt door Veerle Dobbelaere en Nasrdin Dchar. Sowieso heeft de filmmaker met deze talentvolle cast goud in handen, maar hij weet ze zijn teksten naturel te laten uitspreken (mooiste uitspraak van Sulayman: “Als je tijd geeft aan moeilijk dan wordt moeilijk gemakkelijk.”). Het verhaal is ontroerend en houdt de kijker een spiegel voor: waarom duiken we vaak weg als iemand contact zoekt? Bij een bushalte, in de trein, voor de kassa bij de supermarkt. Zijn we allemaal zulke eenlingen? Een vreemde kan vaak een vriend zijn die je nog niet kent. Het fijne aan ‘Klem’ is dat er ruimte overblijft voor interpretatie, niet alle checkboxen worden afgevinkt. Tegelijkertijd wil je eigenlijk langer met deze personages doorbrengen en zien hoe hun vriendschap zich ontwikkelt. In een alternatief universum wellicht. Mooie kortfilm van een multitalent, van wie we hopelijk nog veel zullen zien of lezen.

DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2019 (Selected Shorts #26: De beste Vlaamse kortfilms)