Knight and Day (2010)

Regie: James Mangold | 110 minuten | actie, komedie | Acteurs: Tom Cruise, Cameron Diaz, Peter Sarsgaard, Maggie Grace, Paul Dano, Marc Blucas, Viola Davis, Jordi Mollà, Stream, Liam Ferguson, Nicole Signore, Hugo Garcia, Falk Hentschel, Kal Thompson, Brian Dykstra, Jerrell Lee, Mark Wallace, Matthew Lawler

James Mangold is een gekend genrehopper. Met tienerdrama (‘Girl, Interrupted’), biopic (‘Walk the Line’) en western (‘3:10 to Yuma’) boekte de Amerikaanse regisseur grote artistieke successen. Tussen de bedrijven door maakte hij nog een romantische komedie en een thriller. Met ‘Knight and Day’ probeert Mangold weer eens wat nieuws: een actiekomedie met een vleugje romantiek. Het resultaat bevindt zich ergens tussen ‘Mission: Impossible’, ‘Transporter’ en de complete James Bond catalogus. Zonder dat het echt goed wordt.

Dat ‘Knight and Day’ niet aan Mangolds standaard kan tippen, heeft alles te maken met het bronmateriaal. In ‘Girl, Interrupted’ kon hij putten uit een autobiografie, bij ‘Walk the Line’ vormde het leven van countrylegende Johnny Cash de inspiratie. ‘3:10 to Yuma’ was dan weer een remake van een oude western. Het verhaal van ‘Knight and Day’ komt uit de voorzichtige pen van een onervaren scenarist en dat is te merken. Het resulteert in een formulefilm die nog geen centimeter van de gebaande paden afwijkt en die geen enkele verrassing in het verhaal toestaat.

Dat is niet het enige probleem. Voordat de lijken zich opstapelen, moet je bij een actiekomedie weten wie de good guys zijn en wie de bad guys. In het eerste half uur van ‘Knight and Day’ ontbreekt die kennis. Hoofdpersoon Roy Miller lijkt op een labiel lid van de paramilitaire tak van de Scientology Church. Beetje eng, beetje gek, beetje vreemde statements. Pas als na een half uur de duisternis wordt verdreven, kun je als kijker genieten van alle neergepafte boeven. Tot die tijd is er vooral ongemak.

Tegenover alle minpunten staat het vakmanschap van Mangold en zijn crew. De actiescènes zien er prima uit en zijn lekker over the top, de grappen zijn meestal grappig (hoewel te veel in het genre ‘blonde vrouw begrijpt het niet meer zo goed’) en er is meer dan voldoende chemie tussen Cruise en Diaz. De locaties – Salzburg, Sevilla, Bounty-eiland, New York – hebben elk hun eigen charme, waarbij de afwisseling tussen zonnig en kil, modern en klassiek, goed werkt. En dan is er nog de vaart waarmee het verhaal wordt verteld en die ervoor zorgt dat verveling is uitgesloten. Een vervelende film is ‘Knight and Day’ dan ook niet geworden, al ben je hem weer vergeten als de aftiteling nog loopt.

Bioscooprelease: 15 juli 2010