L’événement le plus important depuis que l’homme a marché sur la lune – A Slightly Pregnant Man (1973)

Regie: Jacques Demy | 87 minuten | komedie | Acteurs: Catherine Deneuve, Marcello Mastroianni, Micheline Presle, Marisa Pavan, Claude Melki, Mireille Mathieu, André Falcon, Maurice Biraud, Alice Sapritch, Raymond Gérôme, Madeleine Barbulée, Micheline Dax, Benjamin Legrand, Jacques Legras, Tonie Marshall

Lang voordat Arnold Schwarzenegger met een buikje rondliep in de flauwe komedie ‘Junior’ (1994), was er in Frankrijk ook al sprake van een zwangere man op film. De Frans-Italiaanse acteur Marcello Mastroianni speelt in ‘L’événement le plus important depuis que l’homme a marché sur la lune’ (De belangrijkste gebeurtenis sinds er een man op de maan liep) de Parijse rij-instructeur Marco Mazetti, die plotseling alle symptomen van een zwangerschap vertoont. De huisarts twijfelt geen moment. De nieuwe stap in de evolutie van de mensheid is aangebroken! Emancipatie ten top – de man voedt voortaan de kinderen op.

Bang voor vreemde reacties probeert Mazetti het nieuws voor zich te houden, maar als een behandelend arts het nieuws over de blijde verwachting naar buiten wil brengen, gaat hij overstag. In de kapsalon van zijn vrouw Irène (een heerlijk jonge Catherine Deneuve) gaat het volgende dag over niets anders. Iedereen heeft het krantenbericht gelezen en wil weten hoe de vork in de steel zit. Want is Marco nou zwanger van Irène, of hoe zit dat? Tsja, dat soort vragen kun je natuurlijk verwachten. Maar uiteindelijk is iedereen het er over eens dat een mannelijke zwangerschap een logische stap is in de ontwikkeling van de mensheid.

Natuurlijk gaat het nieuws ook in de rest van Frankrijk als een lopend vuurtje. Het duurt niet lang of een kledingfabrikant wil de zwangere Mazetti onder contract stellen. Er is al nagedacht voor positiekleding voor alle seizoenen. Of Mazetti maar even wil tekenen? En zo gaat de gekte voort, zonder dat iemand ook maar even zijn wenkbrauwen fronst bij de gedachte aan mogelijke complicaties bij een daadwerkelijke geboorte. Of wat het betekent als alle bouwvakkers ook ineens met een dikke buik thuis moeten zitten.

Ergens is het jammer dat de film niet op dergelijke vraagstukken ingaat. Ze worden hier een daar wel licht aangestipt, maar de focus ligt vooral op de relatie tussen Marcel en Irène. Een belangrijk thema in de film is verder wat de plotselinge bekendheid en het zicht op daarmee gepaard gaande rijkdom doet met het stel. Maar ook dat komt niet helemaal uit de verf. De film kabbelt rustig voort, zonder dat iemand echt zijn hoofd op hol laat brengen.

Uiteindelijk is ‘L’événement’ daarom niet meer dan een leuk tussendoortje. Er hangt een ontspannen jaren zeventigsfeertje (inclusief sigarettenrook) om het geheel en de frivoliteit werkt absoluut aanstekelijk. Hoewel Mastroianni en Deneuve allebei veel interessantere rollen gespeeld hebben, blijft het een prachtig stel om naar te kijken. En de muziek van Mireille Matthieu (die zichzelf speelt) werkt heerlijk op de achtergrond. Niet een van regisseur Jacques Demy’s sterkste films, maar wel zeer geschikt voor een lome zomeravond.

Wouter de Boer