La prière (2018)

Recensie La prière CinemagazineRegie: Cédric Kahn | 107 minuten | drama | Acteurs: Anthony Bajon, Damien Chapelle, Alex Brendemühl, Louise Grinberg, Hanna Schygulla, Antoine Amblard, Maïté Maillé, Magne-Håvard Brekke, Iñaki Aguirre, Birane Ba, Lucas Barraud, Colin Bates

Wat is de beste manier om van een ernstige verslaving af te komen? De Franse arthousefilm ‘La prière’ van Cédric Kahn geeft geen sluitend antwoord, maar toont wel een beproefde methode. We ontmoeten de jonge Thomas (Anthony Bajon) als hij op weg is naar een klooster. Zijn gezicht kapot en de blik in zijn ogen vertelt de kijker eigenlijk al dat hij niet het onschuldige slachtoffer was van zinloos geweld op straat. Thomas is geen lieverdje. In het klooster, waar hij komt om van zijn heroïneverslaving af te kicken, moet hij al zijn bezittingen inleveren. Het klooster ligt prachtig in het Franse Isère, maar Thomas krijgt niet de tijd om van de natuurpracht om hem heen te genieten. Het is hard werken en de omgang met de medebewoners is intens.

Dat is aan de ene kant prettig, want net als alle andere jongens die net in het klooster aankomen, krijgt Thomas een begeleider toegewezen die ooit in hetzelfde schuitje als de nieuweling zat. Alle stadia al doorlopen en niemand begrijpt dus beter hoe het voelt om cold turkey af te moeten kicken, hoe het is om van de buitenwereld afgesloten te zijn en veel, heel veel, te moeten bidden. Maar aan de andere kant voelt Thomas zich er niet thuis, want even vijf minuutjes voor jezelf is er niet bij. Dit escaleert in een enorme woede-uitbarsting, waarna de jongen als een ongeleid projectiel wegloopt.

Zijn afwezigheid in het klooster duurt niet lang, natuurlijk, want Kahn houdt het verhaal klein. Zo zien we niets van Thomas’ verleden, kennen we dus zijn achtergrond niet en is eigenlijk alles wat je van hem denkt te weten gebaseerd op aannames. We zien Thomas langzaam groeien, beter in zijn vel zitten, en zelfs de rol van begeleider op zich nemen. Hij lijkt zelfs geobsedeerd door het geloof, leert psalmen uit zijn hoofd en bidt heel veel. Bij een ingrijpende gebeurtenis in de Franse Alpen lijkt voor hem de ommekeer te komen: hij besluit zijn leven te wijden aan het priesterschap. Maar kun je een ex-verslaafde ooit op zijn woord geloven?

Plottechnisch is ‘La prière’ niet zo heel spannend. Het liefdeselement voelt geforceerd en ook Thomas ontwikkeling is weinig verrassend. Het acteerwerk is daarentegen wél sterk en het blijft boeiend om te zien waar Thomas nu uiteindelijk voor gaat kiezen. Ook de korte bekentenissen van een stel ex-verslaafden voelt authentiek en dat fragment raakt daardoor de gevoelige snaar. Of religie echt de oplossing biedt voor dit soort problemen, daar brandt Kahn zijn vingers niet aan en dat is ook niet de opzet van de film.

Monica Meijer

Waardering: 3

Bioscooprelease: 13 september 2018
DVD-release: 15 januari 2019