Lady Macbeth (2016)

Recensie Lady Macbeth CinemagazineRegie: William Oldroyd | 89 minuten | drama | Acteurs: Florence Pugh, Christopher Fairbank, Cosmo Jarvis, Bill Fellows, Naomi Ackie, Paul Hilton, Golda Rosheuvel, Ian Conningham, Fleur Houdijk, Rebecca Manley, Kema Sikazwe, David Kirkbride, Cliff Burnett, Anton Palmer, Joseph Teague, Alan Billingham,

Het Engelse misdaaddrama ‘Lady Macbeth’ is een vrije bewerking van de Russische roman ‘Ledi Makbet Mcenskogo Uezda’, die op zijn beurt is geïnspireerd door Shakespeare’s klassieker ‘Macbeth’. Die Russische roman leidde eerder tot een opera van Dmitri Sjostakovitsj en een verfilming door Andrej Wajda. In deze nieuwe verfilming verplaatst regisseur William Oldroyd het verhaal van 19e-eeuws Rusland naar het Victoriaanse Engeland.

In dat Victoriaanse Engeland ontmoetten we Katherine, een klassieke schoonheid die de pech heeft als bruid ‘verkocht’ te worden aan een lompe grondbezitter. In het kille landhuis gaat ze gebukt onder het juk van echtgenoot en schoonvader. Maar wanneer de heren voor zaken op pad gaan grijpt Katherine haar kans. Ze laat oog (en lichaam) vallen op de gewillige stalknecht Sebastian. Dit gaat een tijdje goed, totdat de schandelijke affaire de oren bereikt van schoonvader en echtgenoot. Dan blijkt onder de aristocratische trekken van Katherine een ware Lady Macbeth schuil te gaan. Moord en doodslag is het gevolg.

Dat deze nieuwe ‘Lady Macbeth’ zo’n sterke film oplevert , danken we deels aan het acteren van Florence Pugh. Haar Katherine is een combi van zorgeloze meisjesachtige luimen en doortrapt egoïsme. Pugh verleidt de kijker en boezemt hem angst in, een hele prestatie voor een actrice van 21.

Ander pluspunt is het ontbreken van muziek, tot de aftiteling aan toe. De film is vanzelf zichzelf al intens genoeg, muziek is hier even overbodig als een lachband bij een sitcom. Bovendien is stilte de habitat waarin Katherine leeft, een stilte waarin wind, regen en het klippetiklop van een paard de enige geluiden zijn.

Cinematografisch hebben we evenmin te klagen. Strakke kaders en symmetrische composities bieden picturale schoonheid, terwijl het gebrek aan licht de somberte en isolatie van het landhuis versterkt. Die fraaie beeldtaal contrasteert met de soms erg rauwe emoties, een contrast dat prettig ongemakkelijk aanvoelt. Het past ook goed bij een film over een vrouw die haar bijnaam alle eer aandoet. Wie denkt dat Hillary Clinton of Claire Underwood (‘House of Cards’) de bijnaam Lady Macbeth verdient, moet maar eens deze spannende en naargeestige film gaan zien. Dan piep je wel anders.

Bioscooprelease: 13 april 2017
DVD-release: 15 augustus 2017