Lake Placid: Legacy (2018)

Recensie Lake Placid Legacy CinemagazineRegie: Darrell Roodt | 89 minuten | actie, horror | Acteurs: Katherine Barrell, Tim Rozon, Sai Bennett, Luke Newton, Craig Stein, Joe Pantoliano, Alisha Bailey, Maxim Baldry, Greg Kriek, Gavin Lee Gomes

De geest van een studiobons is een merkwaardig iets. Welk verstandig mens meent namelijk dat de wereld behoefte heeft aan een vijfde deel in de ‘Lake Placid’ franchise? Het eerste deel verscheen in 1999 en had nog redelijk bekende namen zoals Bill Pullman, Bridget Fonda en Oliver Platt op de loonlijst staan. De anonieme opvolger liet acht(!) jaar op zich wachten. Anno 2018 verschijnt ‘Lake Placid: Legacy’ zonder bombarie op video on demand en in de schappen van online retailers. Maar wie zit hier in hemelsnaam op te wachten? Deze vraag wordt na het zien van deze productie alleen maar sterker.

In ‘Lake Placid: Legacy’ gaat een groepje onderzoekers op pad om een onherbergzaam gebied in kaart te brengen. Er is een reden voor waarom deze plek zo lastig te vinden is: een gevaarlijke krokodil met de hongerklop zwemt er rond. Dankzij dit monster valt er weinig vast te leggen, omdat dit reptiel op een dieet van wetenschappers is gezet. Wie kan het nog navertellen en de wereld waarschuwen voor dit monster?

De eerste ‘Lake Placid’ was dankzij de acteurs die het bronmateriaal niet al te serieus namen nog best te pruimen. De vervolgdelen kenmerkten zich dan weer door brak acteerwerk en een totale vorm van overbodigheid. Er was overduidelijk weinig geld beschikbaar voor elk deel en dat resulteerde in tenenkrommende special effects, erbarmelijk spel en lachwekkend slecht geplaatste schrikeffecten.

‘Lake Placid: Legacy’ is een tragisch dieptepunt in deze toch al zinloze serie. Het niveau van deze productie is vergelijkbaar met de slechtste films uit de The Asylum stal. Het feit dat de trekpleister van deze bloedeloze horrorpulp – de krokodil dus – amper te zien is maakt het er niet beter op, ook niet als hij dan eindelijk verschijnt. Het digitale monster oogt erg gedateerd en je kunt de pixels tellen. De slechte CGI in combinatie met het bedroevende script maken dit een heel lange zit.

Dit is geen film, maar werkverschaffing. Een aantal mensen hebben wat geld verdiend aan een oerslechte film waar geen hond op zit te wachten. Fijn dat zij hun families kunnen onderhouden: dat is de enige positieve conclusie die je kunt trekken na het zien van die zielloze bagger. Tijd voor een lobotomie!

Waardering: 0.5

DVD-release: 10 oktober 2018