Le tigre aime la chair fraiche (1964)

Regie: Claude Chabrol | 83 minuten | thriller | Acteurs: Roger Hanin, Maria Mauban, Daniela Bianchi, Roger Dumas, Mario David, Roger Rudel, Jimmy Karoubi, Antonio Passalia, Sauveur Sasportes

Een belangrijke overeenkomst tussen de Franse en Turkse regering over de levering van het allernieuwste type Mirage komt onder druk te staan als geruchten de ronde beginnen te doen dat terroristen een aanslag zullen plegen op het leven van de Turkse minister Baskine. Hij zal in Parijs landen om namens zijn regering aan handtekening te zetten. Om de aanslag te voorkomen en het verdrag doorgang te laten vinden wordt Louis Rapière ingeschakeld die twintig jaar in het Vreemdelingenlegioen heeft gediend en daarbij de eervolle bijnaam ‘Le Tigre’ heeft gekregen.

Rapière heeft op het Parijs vliegveld Orly een flink team medewerkers neergezet, maar is toch zelf degene die ternauwernood weet te voorkomen dat Baskine door sluipschutters wordt neergeschoten. Op ingenieuze wijze hebben ze wapens langs de strenge beveiliging weten te smokkelen, maar Rapière is natuurlijk slimmer. Baskine wordt vervolgens op een veilige plek ondergebracht waarna Rapière voor moeder en dochter als pakezel tijdens het winkelen in Parijs mag fungeren, maar als hij maar in gezelschap van de aantrekkelijke Mehlica mag verkeren vindt hij dat allang best. Dan wordt er opnieuw een aanslag op Baskine gepleegd en om zich helemaal van succes te verzekeren, ontvoeren de terroristen ook Mehlica. Voor Rapière een extra reden om zijn opdracht tot een goed einde te brengen. Dat de regisseur een Franse James Bond film heeft willen maken, moge duidelijk zijn. Er is een geheim agent die het tegen allerlei gevaarlijke misdadigers moet opnemen, een uitvinder à la Q die met handige gadgets op de proppen komt en ook de mooie vrouwen ontbreken niet, van wie Daniela Bianchi ook nog eens Bond girl was in ‘From Russia with Love’ (1963).

Maar behalve mooie beelden en hier en daar een leuke vondst is het resultaat erg saai. De Bond films hebben een lekkere, spannende filmscore die het verhaal oppeppen en de kijker van alles belooft, maar hoe effectief deze eigenlijk wordt gebruikt, wordt pas goed duidelijk bij deze slechte imitatie. En waar een Bond film van begin tot einde de moeite waard is om naar te kijken, sleept de intrige hier zich van scène naar scène en is bij vlagen op zijn minst onbegrijpelijk. Verder is Roger Hanin als vervanger van Sean Connery een regelrechte aanfluiting. De man straalt geen seks uit, heeft nog nooit van bijtende humor gehoord en aan zo’n figuur zonder ruggengraat zou toch nooit een ‘licence to kill’ verstrekt mogen worden. Nee, doe maar de echte Bond, James Bond.

Diana Tjin-A Cheong