Lemming (2005)

Regie: Dominik Moll | 129 minuten | drama | Acteurs: Laurent Lucas, Charlotte Gainsbourg, Charlotte Rampling, André Dussollier, Jacques Bonnaffé, Véronique Affholder, Michel Cassagne, Florence Desille, Emmanuel Gayet, Félix Gonzales, Nicolas Jouhet, Fabrice Robert, Natacha Boussaa

De Franse productie ‘Lemming’ is zo’n zeldzame film die meerdere lagen kent. Oppervlakkig gezien is ‘Lemming’ een thriller met bovennatuurlijke trekjes. De jonge Bénédicte raakt na een gezamenlijk etentje geobsedeerd door de keiharde echtgenote van haar mans baas. Als deze Alice enige tijd later overlijdt, lijkt haar geest in het lichaam van Bénédicte te kruipen, met alle gevolgen van dien. Om het allemaal nog wat geheimzinniger te maken is er ook nog een lemming die wordt gevonden in een verstopte afvoer.

Puur als thriller weet ‘Lemming’ maar half te overtuigen, daarvoor zijn de eindjes te los, is de opbouw te onevenwichtig en blijkt er voor de gevonden lemming een al te eenvoudige verklaring. Maar onder deze oppervlakte is een veel interessantere laag te vinden, een die handelt over de slopende kracht en de besmettelijkheid van moreel verval. Een laag die laat zien dat waar een lemming sterft door fysieke uitputting (dus geen zelfmoord) een mens door mentale uitputting tot het randje kan worden gedreven.

Na het uit de hand gelopen etentje, waarbij het jonge stel zich een moreel superieure houding heeft aangemeten, neemt de gefrustreerde Alice doeltreffend wraak. Nadat zij een half gelukte poging heeft gedaan om Alain te verleiden, sluipen jaloezie en wantrouwen de relatie van het jonge echtpaar binnen. Dit leidt uiteindelijk tot bizarre droombeelden en door achterdocht gedreven handelingen van Alain. Daar komt bij dat Bénédicte geobsedeerd raakt door Alice. Na de dood van de oudere vrouw probeert Bénédicte het karakter van Alice te doorgronden, waardoor zij als vanzelf trekjes van haar gaat overnemen.

Deze tweede laag is een stuk boeiender dan de eerste. Maar het is op het eind van de film, als de twee lagen in elkaar overvloeien en samen één surrealistisch geheel vormen, dat ‘Lemming’ het meest overtuigt. Daarbij is het meegenomen dat we hier met een stel acteurs van wereldklasse te maken hebben. Charlotte Rampling en Laurent Lucas leveren prima kwaliteit, maar het is vooral de prachtige Charlotte Gainsbourg die de show steelt als de kwetsbare Bénédicte, de jonge vrouw die langzaam in een moreel moeras dreigt weg te zinken.

Verteld in een aangenaam traag tempo en met wat humor ter verfrissing, is ‘Lemming’ zonder twijfel een van de betere Franse films van de laatste tijd. Wie puur voor een thriller komt zal wellicht teleurgesteld de bioscoop verlaten, maar wie van een prikkelende en heerlijk gecompliceerde arthousefilm houdt, zit bij ‘Lemming’ aan het juiste adres.

Bioscooprelease: 15 september 2005