Love is Sin – Bai Tian De Xing Xing (2012)
Regie: Chao-Liang Huang | 100 minuten | drama | Acteurs: Mu-yi Chen, Edwin Gerard, Mei-Shiu Lin, Jay Wei
In een klein Taiwanees bergdorpje runt de tegen de vijftig lopende tante A-Mien een bescheiden kruidenierswinkeltje. Ze is geliefd bij iedereen. Niet alleen de schoolgaande kinderen, die voor de lessen beginnen graag even bij haar komen om iets lekkers te halen, lopen met haar weg, ook de volwassenen zijn van haar lieve persoonlijkheid onder de indruk. Vooral de plaatselijke postbode en koerier Midori draagt A-Mien een warm hart toe. De komst van een Chinees-Amerikaanse jongeman, Jimmy, zet de verhoudingen in het dorpje op scherp. Hij neemt intrek in een leegstaande vervallen kerk en begint deze op te knappen. A-Mien vraagt hem haar Engelse les te geven. Niemand weet waarom, ze is sinds haar komst het dorp nooit uit geweest, waarom zou ze nu ineens Engels moeten kunnen spreken?
‘Love is Sin’ is een charmante film, die een eenvoudig verhaal vertelt. Langzaam maar zeker worden de geheimen van de voornaamste personages onthuld. Daardoor heeft de film een beetje een soapy karakter, maar voor wie daar niet van houdt, maakt het fraaie camerawerk veel goed. De locatie is sprookjesachtig: dankzij de bergachtige omgeving waar het zich afspeelt komt Taiwan er op haar voordeligst uit. Het licht, dat diffuus door de bomen wordt gefilterd, geeft de film een romantische uitstraling, maar ‘Love is Sin’ gaat eerder over vriendschap dan over de liefde.
De muziek heeft een sterke invloed op de sfeerbepaling. De Richard Clayderman-achtige klanken laten de kijker geloven dat de uitspraak van A-Mien in het begin van de film (al zwoegend op haar Engels laat ze in de verlaten kerk weten aan de Amerikaanse God: “I have a sin”) nooit zo erg kan zijn. Maar ook het scenario werkt daaraan mee: het personage van A-Mien is zo neergezet dat zo’n lieve, zichzelf altijd opofferende vrouw van zijn levensdagen niets ernstigs op haar kerfstok kan hebben. Dat heeft niet zo’n positieve uitwerking op de spanningsboog van ‘Love is Sin’ (een titel die overigens nergens op slaat), want het overgrote deel van de film kabbelt voort. Een enkele opleving in het scenario, over het lot van de vader van Yabi, het jongetje dat A-Mien onder haar hoede neemt en de vermeende rol van Midori daarin en de komst van een orkaan, houdt de film in balans, maar heeft verder geen bepalende rol voor de plot. Toch kijkt ‘Love is Sin’ heel makkelijk weg. Het is een film waar niemand aanstoot aan zal nemen, maar ook niemand van ondersteboven zal zijn.
Monica Meijer
‘Love is Sin’ wordt vertoond tijdens CinemAsia (4-7 april 2013) in Amsterdam.