Midnight Sun (2018)

Recensie Midnight Sun CinemagazineRegie: Scott Speer | 91 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Bella Thorne, Patrick Schwarzenegger, Rob Riggle, Quinn Shephard, Ken Tremblett, Suleka Mathew, Jenn Griffin, Nicholas Coombe, Tiera Skovbye, Norm Misura, Austin Obiajunwa, Alex Pangburn, Guy Christie, Paul McGillion

Katie Price is een aantrekkelijke jonge vrouw, ze haalt goede cijfers en kan prima overweg met haar alleenstaande vader. Van haar overleden moeder, aan wie ze slechts een vage herinnering heeft, heeft ze wel haar talent voor muziek geërfd: Katie speelt graag gitaar en schrijft haar eigen liedjes. Al sinds de lagere schoolleeftijd heeft Katie een crush op Charlie, de jongen die elke dag langs haar huis komt met zijn skateboard. Net als zoveel tieners durft Katie niets met die verliefdheid te doen. So far, so niets nieuws onder de zon. Maar Katie heeft iets speciaals… ze mag overdag niet naar buiten. Nog geen seconde.

Want door een bijzonder zeldzame ziekte (XP) gaat ze dood van zonlicht. Wanneer ze op de avond dat ze geslaagd is voor haar middelbareschooldiploma bij wijze van grote uitzondering op stap mag van haar vader om als een volleerd singer-songwriter op het treinstation op te treden, ontmoet ze Charlie voor het eerst in het echt… Charlie is direct van Katie onder de indruk en Katie – weinig getraind in sociale omgangsvormen – stuntelt zich een eind in de verkeerde richting. Maar Charlie houdt vol en door een gelukkige speling van het lot én een duwtje in de rug van Katies beste vriendin Morgan volgt er een tweede ontmoeting. En nog een. En nog een.

De speelfilm ‘Midnight Sun’ is een remake van het Japanse muzikale drama ‘Taiyô no uta’ (2006) en is vooral interessant voor jongeren in dezelfde leeftijdscategorie als de hoofdrolspelers. Het past perfect in het young adult-rijtje met films als ‘The Fault in Our Stars’, ‘Everything Everything’ en ‘Every Day’. Heel veel nieuws weet deze Hollywoodproduktie niet toe te voegen, maar dat is op zich geen probleem. Er wordt goed in geacteerd, Bella Thorne en Patrick Schwarzenegger (die soms akelig veel op vader Arnold lijkt, zowel zijn gezichtsuitdrukking als stem) vormen een leuk stel en ook vader Jack wordt sympathiek en geloofwaardig neergezet door Rob Riggle. Quinn Shephard is de geijkte quirky beste vriendin, die dan weer een schattige relatie krijgt met nerd Garver (Nicholas Coombe).

Het is allemaal net iets te perfect om geloofwaardig te zijn: in het echte leven zou de meet-cute van Katie en Charlie vast heel anders gaan, om nog maar te zwijgen over het volmaakte personage dat Charlie is: hoe droomprins wil je het hebben? De scène waarin Katie voor een steeds groter groeiende groep toeschouwers haar zelfgeschreven liedje zingt, net nadat Charlie haar voor het blok heeft gezet, is eigenlijk te idioot voor woorden, want zo fantastisch is ze nu ook weer niet.

Maar heel waarschijnlijk zal het gros van de kijkers daar niet om malen: ‘Midnight Sun’ is typisch zo’n film waar je niet aan zult beginnen als het verhaal je al niet aanspreekt. En voor wie twijfelt: het is beslist een onderhoudende en lieve film, met een paar sterke bijrollen en goede chemie tussen de spelers. Benieuwd wat er verder in het vat zit voor deze jonge cast.

Bioscooprelease: 19 april 2018
DVD-release: 16 oktober 2018