Mon ange (2016)

Recensie Mon ange CinemagazineRegie: Harry Cleven | 78 minuten | romantiek | Acteurs: Elina Löwensohn, Fleur Geffrier, François Vincentelli, Hannah Boudreau, Maya Dory

‘Mon ange’ vormt een betoverend verhaal waarin het leven van de onzichtbare Engel (François Vincentelli) centraal staat. Hij wordt liefhebbend opgevoed door zijn moeder Louise (Elina Löwensohn), een kwetsbare vrouw die door de liefde van haar leven op goochelachtige wijze in de steek is gelaten. Voor moeder speelt de onzichtbaarheid van haar zoon geen enkele rol maar of de grote boze buitenwereld hier mee om kan gaan betwijfelt ze. Om die reden drukt ze Engel op zijn onzichtbare hart dat niemand van zijn bestaan mag afweten, het is geheim.

Maar het verlangen om anderen te ontmoeten en zich ‘normaal’ te voelen is groot. Dit maakt dat Engel zijn weg naar buiten vindt en diezelfde dag de prachtige Madeleine (Hannah Boudreau, Maya Dory, Fleur Geffrier) ontmoet. Het roodharige meisje is blind waardoor de onzichtbaarheid van Engel geen invloed heeft op hun opbloeiende kalverliefde. Totdat Madeleine met het heuglijke nieuws komt dat ze aan haar ogen wordt geopereerd en daarmee haar zicht terugkrijgt. Voor Engel minder goed bericht. Hij vraagt zich af of zijn gevoel van bestaan en de hechte relatie tussen de twee hiermee in gevaar komt.

‘Mon ange’ is geschreven door Thomas Gunzig (scenarist van ‘Le tout nouveau testament’ (2015)) en regisseur Harry Cleven. Vervolgens heeft Cleven ongelooflijk zorgvuldig aandacht besteed aan het subtiel zichtbaar maken van een onzichtbaar hoofdpersonage. Onder andere middels diverse (bewegende) objecten, fysiek contact of een abstracte schim wordt de surrealistische aanwezigheid en het bestaan van Engel geloofwaardig bevestigd. Doordat tegenspelers direct en intens oogcontact met de camera maken, wordt al vrij snel duidelijk dat je als kijker de gebeurtenissen veelal door de ogen van de onzichtbare jongen ervaart. De vele close-ups leveren een grote bijdrage aan de gecreëerde romantische sfeer, dat bovendien op een poëtische en dromerige manier in beeld wordt gebracht. Ook het gebruik van beperkte locaties en een select groepje acteurs siert de intimiteit van de film.

Een bescheiden maar origineel en creatief sprookje. In ‘Mon ange’ maakt liefde letterlijk blind en draait alles om blindelings vertrouwen in een ander. Het geheel vormt voor kijkers een zintuiglijke beproeving.

Maartje Hopmans

DVD-release: 3 oktober 2017