Muil (2018)

Recensie Muil CinemagazineRegie: Jasper Vrancken | 18 minuten | drama, horror, korte film | Acteurs: Matthieu Sys, Pascal Maetens, Pieter Piron, Myrthe Kramer

De introverte verpleger Richard is ongelukkig in zijn (seks)leven. We leren hem kennen als de liefdevolle verzorger van een zieke, oude dame, maar in de pauze swipet hij door erotische advertenties op zijn telefoon. De twintiger is single en overduidelijk zoekende naar wat hem opwindt. Hij onderzoekt of de fetisj die hem al een tijd bezig houdt, daadwerkelijk bij hem past.

Via een advertentie maakt hij kennis met Max. Ze spreken af op een bospad, waar ze allebei hun auto parkeren. Te voet gaan ze naar een soort bunker, waar achter een met een ketting afgesloten deur gevaarlijke geluiden klinken. De bloedsporen stemmen ongerust, maar Richard blijft – evenals de kijker – geïntrigeerd. Een escortdame aan huis kan Richard niet verder helpen, wat zich in twee uiteenlopende ontmoetingen bij hem thuis openbaart. Tegelijkertijd grappig en droevig.

‘Muil’ is een korte psychologische horrorfilm, waarin filmmaker Jasper Vrancken de perfecte balans tussen ongemak en fascinatie heeft gevonden. Nergens wordt de film expliciet, wat ook niet nodig is voor de beeldvorming. Vrancken gebruikt in effectief geschoten scènes een mooie symboliek: de van Richard afhankelijke patiënt, de foto’s die Richard bekijkt op internet, die je ineens met andere ogen gaat bekijken doordat je vermoedt wat hem prikkelt, de deur waarachter Richard misschien verlossing gaat vinden… ‘Muil’ is een duistere, knap gemaakte kortfilm, die op eenzelfde doeltreffende en pakkende manier als Steve McQueen dat deed met ‘Shame’ (2011) de innerlijke tweestrijd in de hoofdrolspeler duidelijk maakt.

DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2019 (Selected Shorts #26: De beste Vlaamse kortfilms)