One Night at McCool’s (2001)

Regie: Harald Zwart | 93 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Liv Tyler, Matt Dillon, John Goodman, Michael Douglas, Mary Jo Smith, Paul Reiser, Reba McEntire, Richard Jenkins, Sandy Martin, Andrew Dice Clay, Ric Sarabia, Tim De Zarn, Leo Rossi, Rob Neukirch, Andrea Bendewald

In ‘One Night at McCool’s’ worden drie mannen betoverd door een beeldschone dame, die hen op een avond in de kroeg McCool’s bij elkaar brengt. De mannen hebben alle drie een andere visie op wat er die avond gebeurd is en wat de gevolgen daar van zijn.

Matt Dillon speelt bartender Randy. Hij ontmoet Jewel (Liv Tyler) na sluitingstijd als hij op het punt staat om de kroeg af te sluiten en naar huis te lopen. Als Jewel uit een auto gegooid wordt, ontfermt hij zich over haar. Randy wordt door haar schoonheid bevangen en zij gaat met hem mee naar huis. De volgende dag blijkt dat zij met haar vriendje geprobeerd heeft Randy te beroven en dat Randy dus wordt opgelicht. Het vriendje komt bij de beroving om. Op dat moment komt rechercheur Dehling in beeld. Zijn personage wordt gespeeld door John Goodman. Hij moet de moord oplossen, maar hij valt eveneens voor de schoonheid van Jewel. Tenslotte ontmoet Carl, gespeeld door Paul Reiser, Jewel. Hij is advocaat en een neef van Randy. Michael Douglas speelt een huurmoordenaar die Jewel moet vermoorden. Iedereen verandert na de ontmoeting met Jewel.

‘One Night at McCool’s’ bestaat uit meerdere verhaallijnen. De verhaallijnen lopen naast en door elkaar, maar voor de kijker is dit niet storend. Uiteindelijk zal de kijker moeten bepalen welke hoofdrolspeler gelijk heeft en wiens verhaal de werkelijkheid is. De verklaringen van de personages zijn niet allemaal even betrouwbaar, omdat Jewel een geheimzinnige macht over hen heeft.

De cast weet zich goed in te leven in de personages. Er is duidelijk chemie tussen de hoofdrolspelers. Dit zorgt er voor dat de karakters echt tot leven komen. De uiteenlopende karakters zijn zeer herkenbaar en net niet zo neergezet dat je met karikaturen te maken hebt. De humor zit vooral in de grappige dialogen en situaties waarin de hoofdrolspelers belanden.

Van het begin tot het eind weet ‘One Night at McCool’s’ de toeschouwer te boeien. Als kijker wil je weten hoe het verhaal afloopt. ‘One Night at McCool’s’ is een absolute aanrader.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 5 juli 2001