Pathetiek (2018)

Recensie Pathetiek CinemagazineRegie: Yahya Terryn | 27 minuten | korte film, komedie | Acteurs: Tom Vermeir, Koen De Graeve

‘Pathetiek’ gaat over twee mannen in de veertig. De een, Ludo, heeft de ander, Karl, uitgenodigd een pianoconcert bij te wonen in De Minard in Gent. Een hoogst ongebruikelijke locatie, zo blijkt al snel, je verwacht dat deze heren eerder hun sores bij een biertje in de buurtkroeg uitspreken, bij het wekelijkse potje squash of bij de zomerse familiebarbecue. De relatie tussen beide mannen is niet direct duidelijk, maar wel evident is dat ze een jarenlange band hebben.

Ietwat lacherig bespreken ze de situatie, in onvervalst Vlaams, waarin alles ‘schoon’ (mooi) is. “Schoon zaaltje, schone piano, schone pianiste ook.” Dan dropt Ludo een bom. Die pianiste, dat is blijkbaar zijn nieuwe vriendin. Dat houdt dus in dat hij zijn oude vlam heeft verlaten en dat komt voor Karl als een schok. De arme man weet niet hoe hij met dit pas verkregen nieuws om moet gaan.

‘Pathetiek’ gaat over de jarenlange vriendschap tussen twee mannen die op losse schroeven komt te staan als één van hen de basis (die hoogstwaarschijnlijk pas later gelegd is, deze vriendschap lijkt al vanaf de middelbare school te bestaan) verwijderd. De droge manier waarop deze mannen hiermee omgaan, leidt tot ongemakkelijke en ongepaste situaties, die erg grappig zijn. De twee heren hebben een uitstekend gevoel voor timing en theaterregisseur Yahya Terryn bewijst ook prima met het medium film overweg te kunnen.

Waarschuwing vooraf: in het Belgisch heeft het woord ‘poepen’ een hele andere betekenis dan in het Nederlands.

DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2019 (Selected Shorts #26: De beste Vlaamse kortfilms)