Peggy Sue Got Married (1986)

Regie: Francis Ford Coppola | 99 minuten | komedie, drama | Acteurs: Kathleen Turner, Nicolas Cage, Barry Miller, Catherine Hicks, Joan Allen, Kevin J. O’Connor, Jim Carrey, Lisa Jane Persky, Lucinda Jenney, Wil Shriner, Barbara Harris, Don Murray, Sofia Coppola, Maureen O’Sullivan, Leon Ames, Randy Bourne, Helen Hunt, Don Star, John Carradine

Regisseur Francis Ford Coppola en zijn collega Martin Scorsese domineerden in oktober 2019 het filmnieuws, omdat ze de films van Marvel “pretparken” noemden. Ook de term “verachtelijk” kwam voorbij om de waarde van eerdere genoemde producties te benoemen. Met name Ford Coppola kwam weinig subtiel naar buiten om zijn mening over superheldenfilms te ventileren. De cineast vond de populaire actiefilms blijkbaar minderwaardig, wegens te populair en inhoudsloos. Een grappige constatering na het zien van zijn ‘Peggy Sue Got Married’. Als de Marvel-films pretparken zijn, dan is Ford Coppola’s werk uit 1986 als een zweefmolen te betitelen. Leuk voor eventjes, maar na een tijdje word je misselijk.

Coppola maakte in de jaren zeventig naam met nog steeds hoog gewaardeerde films als ‘The Godfather’, ‘The Godfather Part II’, ‘The Conversation’ en ‘Apocalypse Now’. Dat mag je zeker serieuze cinema noemen. In de jaren 80 waagde Ford Coppola zich aan een komedie en dat resulteerde in ‘Peggy Sue Got Married’. De film draait om een 43-jarige huisvrouw die op het punt staat te scheiden van haar man. Het zit deze moeder niet mee en ze hoopt wat verstrooiing te vinden door een schoolreünie te bezoeken. Op een gegeven moment valt ze flauw en als ze wakker wordt, blijkt dat ze terug in de tijd is gegaan en weer een schoolmeisje vol dromen en verlangens is geworden. Ze belandt dus opnieuw in de jaren 60. Dankzij deze tijdreis kan ze fouten uit de toekomst voorkomen. Toch?

Deze komedie is een suikerzoet niemendalletje dat vooral opvalt door de bijzondere casting. Zo speelt Helen Hunt de dochter van Kathleen Turner (de dames schelen slechts tien jaar in leeftijd), is Jim Carrey in een van zijn eerste rollen te zien en is Nicolas Cage gecast. Het neefje van Ford Coppola gaat opnieuw weer volledig over de top zoals alleen hij dat kan. Het feit dat Cage (toen een jonge twintiger) en Turner (toen een dertiger) tieners(!) moeten spelen, is bizar. De sfeer van de sixties is goed getroffen en het acteerwerk is niet vervelend. Toch blijft deze film niet hangen en dat heeft deze productie van Ford Coppola dan weer gemeen met veel van zijn gehate Marvel-films…

Bioscooprelease: 5 februari 1987
DVD-release: 2 oktober 2019