Picture Perfect (1997)

Regie: Glenn Gordon Caron | 105 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jennifer Aniston, Jay Mohr, Kevin Bacon, Olympia Dukakis, Illeana Douglas, Kevin Dunn, Anne Twomey, Faith Prince, John Rothman, Margaret Gibson, Paul Cassell, Ivar Brogger, Peter McRobbie, Bray Poor, Daryl Edwards

In ‘Picture Perfect’ is aan klinkende namen geen gebrek: Olympia Dukakis, Kevin Bacon en Jennifer Aniston spelen op aanwijzingen van Glenn Gordon Caron, die eerder Hollywood-koppel Warren Beatty en Annette Bening instrueerde in ‘Love Affair’. Ook ontbreekt het niet aan aanstekelijke achtergrondmuziek (Donna Summer, Macy Gray, Captain & Tennille).

Wat wél ontbreekt is een verrassend scènario. In ‘Picture Perfect’ figureert één bad guy (Kevin Bacon), één good guy (Jay Mohr) en één bevallige dame (Jennifer Aniston). Zij huurt de braverik in om haar verloofde te spelen en, ja hoor, hij wordt verliefd op haar. Driemaal raden wie het veld kan ruimen? De film speelt zich af in de reclamewereld. Want dat is natuurlijk wat ‘sappiger’ dan het gemiddelde accountantskantoor. En natúúrlijk lopen in deze wereld alleen maar bloeddorstige, overambitieuze types rond. Geen van hen, behalve vanzelfsprekend brave Kate, heeft moeite met liegen en bedriegen. Behalve voorspelbaar, is het script ook niet echt grappig. En dat is best jammer voor een komedie.

‘Picture Perfect’ is gewoon een wat tam niemendalletje. Maar dan wel een sympathiek niemendalletje. Want, kijken naar Aniston is nooit een straf. Ze houdt zich goed staande in deze film; zoals altijd is haar timing perfect. Als reclamevrouw Kate Mosley is ze charmant, soms stuntelig en best neurotisch. Ofwel: ze kruipt in de huid van een kloon van Rachel, haar personage uit ‘Friends’. Voor liefhebbers van deze sitcom is ‘Picture Perfect’ dan ook een must.

Een andere acteur die in het oog springt, is Jay Mohr. Als de brave Nick contrasteert hij flink met gladde aal Kevin Bacon. Nick is sympathiek en ontwapend en heeft een beetje een Matthew McConaughey-uitstraling. Je kijkt naar hem en denkt: waar ken ik hem van? Nou, bijvoorbeeld van ‘Jerry Maguire’. In deze hitfilm speelde hij Bob Sugar, de concurrent van Maguire. Na ‘Jerry Maguire’ en ‘Picture Perfect’ heeft Mohr vooral in televiefilms gespeeld, van ‘Las Vegas’ en ‘CSI: Miami’ tot ‘West Wing’. En dat is best jammer: ook op een groot scherm hoort hij thuis.

Patricia Jacob

Bioscooprelease: 11 juni 1998