Provence (2018)

Recensie Provence CinemagazineRegie: Kato De Boeck | 22 minuten | korte film, drama | Acteurs: Laime De Paep, Pelle Adriaenssens, Otis Domen, Talitha de Boer, Jente Van Den Brenk

De 11-jarige Camille staat in de Vlaamse kortfilm ‘Provence’ op de in al veel films en boeken besproken grens tussen kind en puber zijn. Als middelste van een gezin vragen beide kanten letterlijk haar aandacht: haar jongere broertje ziet in haar een vast speelkameraadje, maar haar band met haar vier jaar oudere broer Tuur is hechter. Op een camping in de Franse Provence leert Camille dat haar toekomst niet altijd hetzelfde zal blijven. Twee Nederlandse pubermeisjes vinden de aanwezigheid van Tuur hartstikke interessant. Wanneer Tuur steeds vaker voor hun gezelschap kiest in plaats van dat van Camille, slaat de jaloezie toe.

‘Provence’ van Kato de Boeck is een prachtig subtiel portret van de liefde tussen broer en zus, de weg naar volwassenheid en kalverliefde. Met warme kleuren en fijne details weet deze jonge filmmaakster de loomheid van de zomervakantie goed te treffen. Dicht op de huid gefilmd en naturel geacteerd door de jonge cast (de ouders blijven buiten beeld) maakt de stap die Camille zet veel indruk. Vaak wordt er in dit soort coming-of-age-films gesproken over ‘het verlies van de kinderlijke onschuld’, maar in het geval van Camille is het ook echt duidelijk dat haar kindertijd na deze vakantie is afgesloten. Met open blik en het vertrouwen dat haar broer en zij voor altijd verbonden blijven ziet ze de toekomst tegemoet. Heel mooi.

DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2019 (Selected Shorts #26: De beste Vlaamse kortfilms)