Romaissa – De Superheld uit Rotterdam (2023)

Regie: Fadua El Akchaoui | 71 minuten | drama | Acteurs: Manou Kersting, Imanuelle Grives, Saïd Boumazoughe, Mamoun Elyounoussi, Zineb Fallouk, Jaike Belfor, Stefan Rokebrand, Jahlay van Bosse, Mamoun El Younoussi, Malak Fatih

Als jong meisje liep Fadua El Akchaoui met haar grotere broers en zussen naar school. Ze was zo mager en klein dat een harde windvlaag haar zomaar omver blies. “Toen ik op de grond lag, moest ik heel hard huilen, totdat mijn broer tegen mij zei: droog je tranen, want je bent een superheld, en superhelden kunnen vliegen.” Die gebeurtenis is Fadua nooit vergeten. Nu, jaren later, timmert ze aan de weg als theatermaker, scenarioschrijver (‘Meskina’, 2021) en actrice (onder meer de veelgeprezen tv-serie “Het gouden uur”. Samen met Yucel Kopal schreef ze het scenario voor de Telefilm ‘Romaissa – De Superheld uit Rotterdam’ (2022) en omdat ze het lastig vond haar ‘kindje’ over te dragen aan een regisseur, besloot ze zelf maar op de regisseursstoel plaats te nemen. Best spannend, omdat ze op wat afleveringen van tv-series na nog geen ervaring heeft als regisseur. Voor een debutante brengt ze het er zeker niet onverdienstelijk van af met deze avontuurlijke jeugdfilm die er niet voor terugdeinst grote thema’s aan te snijden. In dit geval: rouw en gentrificatie.

Romaissa (Malak Fatih) is een meisje van een jaar of twaalf die met haar moeder Rabia (Zineb Fallouk) in een volkse Rotterdamse galerijflat woont. Haar vader (Mamoun Elyounoussi) is niet zo lang geleden overleden, en moeder en dochter verwerken dat elk op hun eigen manier. Waar Rabia soms na een stevige huilbui op de bank in slaap valt, kruipt Romaissa geregeld het dak van de flat op om met haar (denkbeeldige) vader te praten en herinneringen op te halen. Afscheid nemen van haar vader, die haar liet geloven dat ze over superkrachten beschikt, kan en wil ze niet. Maar dan dreigen Romaissa en haar moeder, samen met al hun buren, uit de flat gezet te worden door een louche vastgoedontwikkelaar (Stefan Rokebrand) die het gebouw plat wil gooien, om er appartementen voor yuppen te bouwen. De bewoners krijgen een interessante som geld aangeboden om hun woning te verlaten, een aanbod dat de met geldzorgen kampende Rabia eigenlijk heel goed kan gebruiken. Maar voor Romaissa is de flat veel meer dan alleen een flat; ze is bang dat ze, als de flat tegen de vlakte gaat, haar herinneringen aan haar vader voorgoed kwijt zal zijn. Daarom besluit ze met haar beste vriend Lionel (Jahlay van Bossé) in actie te komen. Ze overtuigen de bewoners ervan om hun flat op te knappen. Als dat de projectontwikkelaar niet tegenhoudt, ziet Romaissa zich genoodzaakt haar superkrachten in te zetten.

Fadua El Akchaoui weet op overtuigende wijze een levendige volksbuurt te creëren, met allerlei kleurrijke types die op harmonieuze wijze met elkaar samenleven. Buurman Ed (Manou Kersting) en buurvrouw Milly (Jaike Belfor) zijn weliswaar wat eendimensionaal, maar ze krijgen wel hun eigen flintertje backstory mee waardoor ze toch tot leven komen. En passant stipt El Akchaoui sociaal-maatschappelijke hete hangijzers als eenzaamheid en erbarmelijke leefomstandigheden aan (al was het schimmelprobleem in de woning van Milly op zich duidelijk genoeg en had ze niet de hele tijd hoeven te hoesten om de gezondheidsrisico’s van een vochtig huis extra te benadrukken). Het hart van ‘Romaissa – De Superheld uit Rotterdam’ licht evenwel op de rouwverwerking van Romaissa, naturel gespeeld door debutante Malak Fatih. Alsof de perikelen van een puber van zichzelf niet al heftig genoeg zijn! Romaissa wordt gepest door een paar TikTokkende diva’s uit haar klas, maar dat verhaallijntje leidt eigenlijk alleen maar af van waar het daadwerkelijk om gaat. Het krachtigst zijn de scènes waarin het gemis van vader en echtgenoot het hardst binnenkomt, die waarin vader Abid een sprankje magie overdraagt aan zijn dochter. De symboliek erachter is treffend: als iemand voor altijd uit je leven is, koester dan niet alleen de herinneringen, maar ook de levenskracht die diegene aan je heeft overgedragen.

Op een voor een jonge doelgroep herkenbare en aansprekende manier heeft Fadua El Akchaoui een zwaar thema als rouw verwerkt in haar regiedebuut. Niet slecht voor iemand die pas drie jaar met films bezig is en haar loopbaan ooit begon als docent Maatschappijleer. Van Fadua El Akchaoui gaan we vast nog veel meer horen!

Patricia Smagge

Waardering: 3