Roman Holiday (1953)

Regie: William Wyler | 119 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Audrey Hepburn, Gregory Peck, Eddie Albert, Tullio Carminati, Hartley Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Claudio Ermelli, Paola Borboni, Afredo Rizzo, Laura Solari, Gorella Gori, Heinz Hindrich, John Horne

Het schijnt dat het recentere ‘Chasing Liberty’ (2004) een moderne versie is van ‘Roman Holiday’. Alhoewel er ook parallellen vallen te trekken, is een echte vergelijking met ‘Roman Holiday’ onmogelijk. ‘Roman Holiday’ is een klassieker. Bij de meesten komt de titel bekend voor. Velen kunnen zich scènes uit deze film herinneren. Anderen hebben over de film gehoord. De rest moet zich schamen. Of wachten op een retrospectief in de bioscoop, want eigenlijk is ‘Roman Holiday’ een film die alleen op het grote scherm moet worden gezien. ‘Roman Holiday’ werd wel tienmaal genomineerd voor een Oscar. De film ging er met drie naar huis waaronder één welverdiende Oscar voor Beste Actrice voor de toen nog tamelijk onervaren Audrey Hepburn.

Audrey Hepburn speelt de sterren van de hemel in deze film. Naast haar schoonheid is ze een getalenteerde en grappige actrice. Na succes op Broadway met ‘Gigi’ kreeg Hepburn een rol aangeboden in haar eerste Hollywood-film. Audrey Hepburn was de dochter van een Britse bankier en een Nederlandse barones. Dit jaar zou zij overigens 75 jaar zijn geworden. Tegenspeler Gregory Peck overleed afgelopen jaar op 87-jarige leeftijd. Peck is in ‘Roman Holiday’ charmant en aantrekkelijk in zijn rol als Amerikaanse journalist Joe Bradley. Wanneer hij de prinses voor het eerst (slaap)dronken nabij het Forum Romanum tegenkomt is hij allesbehalve blij met haar gezelschap. Er volgen komische momenten in de taxi en in zijn appartement. Nadat Joe achter de ware identiteit van zijn ongewenste logé komt, is hij erop uit om een sensationeel verhaal over de ontsnapte Engelse troonopvolgster te halen. Prinses Ann doet zich voor als schoolmeisje Anya Smith, terwijl Joe allang weet wie zij werkelijk is. Samen met fotograaf Irving Radovich zetten Joe en prinses Ann Rome op stelten en beleven ze de beste dag van hun leven. Ondertussen raakt Joe steeds meer gecharmeerd van Ann. De scènes met fotograaf Irving en Joe zorgen voor het nodige vermaak en de Romeinen dragen ook hun steentje bij aan de komedie.

Naast Hepburn en Peck is er een derde ster die straalt, la Città Eterna, de Eeuwige stad Rome. ‘Roman Holiday’ is namelijk in zijn geheel opgenomen in Rome. Regisseur Wyler toont prachtige zwart-wit beelden van het Sint-Pieterplein, Forum Romanum, Trevi-fontein, Spaanse trappen, het Capitool, Castel SantAngelo, Monument voor Vittorio Emmanuele II en het Collosseum. Even wanen we ons zelf in Rome. De scène bij de la Boca della Verità (de mond van de waarheid) is wereldberoemd. De legende gaat dat wanneer men de hand in de mond steekt en een leugen heeft verteld, de hand wordt afgebeten. Aangezien de prinses en de journalist elkaar beide voorliegen is niemand geneigd om als eerste te gaan. ‘Roman Holiday’ zit boordevol prachtige momenten waaronder een rit op een scooter, een vechtpartij bij Castel SantAngelo en een persconferentie in Palazzo Colonna waar ook een Amsterdamse journaliste de eer heeft om prinses Ann te ontmoeten.

Kortom, ‘Roman Holiday’ is een heerlijke, romantische komedie die even tijdloos is als de stad Rome.

Sarita Koendjbiharie

Waardering: 5