Rurouni Kenshin: Kyoto Inferno – Rurôni Kenshin: Kyôto taika-hen (2014)

Regie: Keishi Ohtomo | 138 minuten | actie, avontuur, drama | Acteurs: Takeru Satô, Emi Takei, Tatsuya Fujiwara, Yôsuke Eguchi, Yûsuke Iseya, Munetaka Aoki, Yû Aoi, Ryûnosuke Kamiki, Tao Suchiya, Min Tanaka, Kazufumi Miyazawa

De titel ‘Rurouni Kenshin’ is in Japan enorm bekend. De manga van Nobuhiro Watsuki verscheen voor het eerst in 1994. Twee jaar later werd een succesvolle tv-serie uit de grond gestampt en niet veel later verschenen ook twee extreem bloederige animatiefilms die de achtergrond van Kenshin Himura uit de doeken deden. In 2012 werd een speelfilm rond deze franchise op de wereld losgelaten. ‘Rurouni Kenshin’ deed het in Japan goed aan de bioscoopkassa en rechtvaardigde twee vervolgfilms die gelijktijdig werden opgenomen, maar afzonderlijk worden uitgebracht. Het eerste deel van het tweeluik heet ‘Rurouni Kenshin: Kyoto Inferno’ en het later te verschijnen ‘Rurouni Kenshin: The Legend Ends’ vormt het slotstuk. Dit tweeluik is geïnspireerd op de Kyoto Arc van de animatieserie. De eerste film putte inspiratie uit het eerste seizoen, maar de tweede en derde film zijn gebaseerd op het tweede en zeer spectaculaire seizoen dat zich afspeelde in Kyoto.

Kenshin Himura (Takeru Satô) gaat de strijd aan met de kwaadaardige Makoto Shishio (Tatsuya Fujiwara). Deze zwaar verminkte samoerai werkte vroeger voor de Meiji-regering, maar wil deze nu ten val brengen. Hij houdt de overheid verantwoordelijk voor zijn verwondingen en zet alles op alles om wraak te nemen en Japan in de as te leggen. De regering vraagt Himura om hulp. Hoewel hij het als zijn plicht ziet om zijn land te helpen, gaat de ronin met tegenzin weg, omdat hij geweld heeft afgezworen. Om Shishio te stoppen, zal hij zijn zwaard moeten trekken. Zal de pacifistische Kenshin noodgedwongen weer de battousai (mensenslachter) moeten worden om zijn missie tot een goed einde te kunnen brengen?

Met dezelfde cast en regisseur aan boord kun je weer kwaliteit verwachten. Keishi Ohtomo blijft trouw aan alles wat de anime zo cool maakte. De kostuums, decors en personages ogen identiek aan de tv-serie. De casting van Tatsuya Fujiwara als Shishio is een gouden greep geweest, want de acteur zet een fraaie vertolking neer. Vooral zijn introductie is erg heftig en maakt meteen duidelijk dat dit een gevaarlijke en meedogenloze tegenstander is. Het tweede seizoen van de animatieserie barstte van de actie, maar bracht tegelijkertijd ook diepgang aan. Het gewelddadige verleden van Himura kwam naar boven en zijn worsteling om zijn menselijkheid te bewaren werd goed uitgewerkt. Kun je echt met je foute verleden breken? Satoh zet de twijfels van Himura goed neer. De casting is uitstekend. De vechtscènes zijn echter fenomenaal. Betere zwaardgevechten zul je dit jaar niet meer tegenkomen. De choreografie is uitmuntend en de camera brengt de actie altijd helder in beeld. Zien is geloven!

In tegenstelling tot de tekenfilmreeks heeft deze film geen vreemde, quasi-grappige onderbrekingen. Daardoor is de toch al zwaarmoedige sfeer een tandje grauwer geworden. Personages als Yahiko en Sanosuke zorgen voor een komische noot die voor wat meer lucht zorgt. De kippenvelopwekkende soundtrack van Naoki Satō kruipt direct onder de huid en versterkt de bij vlagen melancholische sfeer.

Een paar minpuntjes zijn er helaas ook. Een aantal personages wordt niet goed uitgediept. Kaoru en Yahiko krijgen wederom weinig ruimte. Ook tien haastig geïntroduceerde medestanders van Shishio krijgen amper speeltijd. Zonder voorkennis is deze film een stuk minder beklemmend. Dit is fanservice. Fans van de tv-serie zullen smullen en hun favoriete personages direct herkennen. Het verteltempo is ook onevenwichtig. Saai wordt de film echter nooit, omdat het tempo – ondanks de lange speelduur – vrij hoog is. Soms sleept deze productie een beetje. Vooral na een paar moddervette actiescènes snak je naar meer, maar moet je echt even geduld hebben voordat de degens elkaar weer kruisen. Ook eindigt de film met een cliffhanger van jewelste…

Paar kleine minpuntjes dus, maar de fan zal daar geen seconde om malen. Deze film weet de ziel van de anime perfect te vangen. Ben je niet bekend met deze Aziatische serie, maar houd je van zwaardgevechten en samoerais dan mag je deze film niet missen. Laat dat afsluitende deel maar snel komen!