Seclusion (2016)

Regie: Joe Bandelli | 92 minuten | horror, thriller | Acteurs: Matthew Wise, Clea Alsip, Duane Nakia Cooper, Nicole Pacent, Jackie Byrne, Alyson McKenzie Wells, Joe Bandelli, Ralph Cashen

De enige reden dat deze film het verder heeft geschopt dan de tekentafel moet zijn omdat de schrijvers het tevens zelf geproduceerd hebben. Deze amateuristische poging tot slasher is zelfs te min om camp te noemen; het enige schrikbarende aan ‘Seclusion’ is het lage niveau.

De film is geschreven door Joe Bandelli en Matthew Wise, waarna Bandelli de regie op zich nam en Wise tekende voor een van de hoofdrollen. In ‘Seclusion’ speelt hij Grant, die een afgelegen huisje in het bos huurt om daar een kleine bruiloft en receptie te houden met zijn aanstaande Sarah (Clea Alsip). Het bevriende stel Carter (Duane Nakia Cooper) en Trish (Alyson McKenzie Wells) is ook van de partij voor het feestje. Waarom Dani (Nicole Pacent) en Beth (Jackie Byrne) mee zijn is niet duidelijk, aangezien de eerste het huwelijk niet ziet zitten vanwege haar gevoelens voor Grant, en de laatste het leven in het algemeen duister inziet. Regisseur Bandelli speelt tevens de rol van de walgelijke Jay, die zowel het huwelijk voltrekt als Trish aanrandt, waarna hij door Carter wordt weggejaagd. Er blijkt echter een moordenaar rond te lopen in het bos, en Jay wordt het eerste slachtoffer in een reeks.

De grote betrokkenheid van de twee schrijvers bij elk facet van de film zou doen vermoeden dat het een passieproject is, maar waar die passie dan precies in is gaan zitten is volstrekt onduidelijk. Met het script hebben ze in ieder geval geen moeite gedaan – de dialogen zijn zo belabberd dat het gênant is, waarbij er grappen worden gemaakt die rechtstreeks uit ‘Scary Movie’ afkomstig lijken. Op een enkeling na is het acteerwerk bar slecht, waarbij de ergste rol nota bene wordt vertolkt door de regisseur zelf. De karikaturale personageontwikkelingen zijn totaal ongeloofwaardig en hun handelingen nog onlogischer. Zo jagen ze Jay het bos in en raken ze vervolgens bezorgd als hij niet terugkomt. Er wordt een lijk gevonden en het eerstvolgende agendapunt is een discussie over vriendjesproblemen. Personages die stoppen met praten voordat ze worden onderbroken. Personages die elkaar kwijt raken in het bos en elkaar weer gaan zoeken in het bos en elkaar daar kwijt raken tijdens het zoeken.

In horrorfilms worden uiteraard domme keuzes gemaakt, maar waar deze film mee weg denkt te komen op weg naar zijn voorspelbare einde is een rechtstreekse belediging van de intelligentie van de kijker. Om het recept compleet te maken is het camerawerk onvast, de regie matig en het geheel wordt begeleid door een type stockmuziek die ronduit irritant is. De conclusie moge duidelijk zijn: als het je overkomt dat je ‘Seclusion’ per ongeluk in handen krijgt, gooi hem dan snel weer terug naar de bodem van de uitverkoopbak waarin je hem vond.

Maaike Tol

‘Seclusion’ verschijnt dinsdag 24 mei 2016 op DVD.