See You, Amsterdam (2003)

Regie: Ashong Katai | 110 minuten | drama | Acteurs: Edinam Atatsi, Fred Amugi, David Dontoh, Mynna Otoo, Veronica van der Kamp, Cynthia Recardo, Vida Yeboah, Pius Mensah, Mona Veld, Ruud Ackerman, Jose Kuiper

De film ‘See You Amsterdam’ is van een soort dat je slechts zelden in de Nederlandse bioscopen te zien krijgt. Geen gewone lowbudget productie, geen kleinschalig project of creatief staaltje huisvlijt. Ook zeker geen hyperexperimentele arthousefilm. ‘See You Amsterdam’ is een authentieke Ghanese soap maar dan opgerekt tot speelfilmlengte. Het resultaat is een even curieuze als onbedoeld hilarische film.

‘See You, Amsterdam’ is vooral gemaakt voor de Afrikaanse markt. Hij waarschuwt emigranten in spé dat ook het paradijs Europa zo zijn schaduwkanten kent. In de film volgen we de gediplomeerde verpleegster Nana Ama, die op Schiphol strandt, de benen neemt en vervolgens in de Amsterdamse illegaliteit terechtkomt. Eenmaal gesetteld komt de liefde om de hoek kijken, in de vorm van charmeur en grapjas Abeiku.

Afgezien van vele, vele filmische minpunten is het vooral jammer dat in deze productie de illegalenproblematiek ontdaan is van alle scherpe randjes. Een bestaan in de illegaliteit zal toch echt wel wat schrijnender zijn dan het leven dat deze ontheemde verpleegster leidt. De grootste problemen waarmee Nana Ama te maken krijgt liggen niet op het gebied van illegaliteit of aanpassing maar op dat van de liefde.

Daarmee is meteen een ander groot bezwaar tegen deze film genoemd. Hoewel ‘See You, Amsterdam’ begint als maatschappelijk drama, maken de serieuze motieven al snel plaats voor louter soapelementen. Overspel, intriges, onbetrouwbare mannen en zelfs een poging tot moord! Hoewel dergelijke soaps in Ghana hogelijk gewaardeerd schijnen te worden, is het voor een gemiddelde bioscoopbezoeker alhier niet om aan te zien. Daarbij zijn, in vergelijking met het acteerwerk in deze film, de acteerprestaties van een gemiddelde vaderlandse soapster bijna Oscarwaardig. Het zijn overigens vooral de Nederlandse acteurs die hier een staaltje onbeholpen amateurtoneel ten beste geven.

Zoals gezegd is ‘See You, Amsterdam’ vooral bestemd voor de Afrikaanse markt. Dat deze film ook in de Nederlandse bioscopen draait zal voornamelijk te danken zijn aan de Ghanese gemeenschap alhier. Het biedt zo wel een ieder de gelegenheid om eens een echt cinematografisch curiosum te zien. Een curiosum zonder al te veel kwaliteit, dat wel. Wat voor Ghanese soapbegrippen misschien nog best te pruimen is, blijkt naar internationale speelfilmnormen veel en veel te licht.