As It Is in Heaven – Så som i himmelen (2004)

Regie: Kay Pollak | 132 minuten | drama | Acteurs: Michael Nyqvist, Frida Hallgren, Helen Sjöholm, Lennart Jähkel, Ingela Olsson, Niklas Falk, Per Morberg, Ylva Lööf, André Sjöberg, Mikael Rahm, Barbro Kollberg, Axelle Axell, Lasse Petterson, Ulla-Britt Norrman-Olsson, Nils-Anders Vallgårda, Lotten Vallgårda, Mircea Crisan, Kristina Törnqvist, Johannes Schantz, Anna Lundström

‘As It Is in Heaven’ begint met prachtige beelden van een korenveld waarin een jongen viool speelt. Dit paradijsje wordt wreed verstoord door een paar jonge vriendjes die hem in elkaar slaan, omdat hij zo anders is dan de rest. In de volgende openingsscènes wordt zijn verdere leven tot het moment waarop het verhaal van de film werkelijk begint knap en sfeervol neergezet. We leren hem dan eerst kennen als een zeer gedreven en gepassioneerde dirigent die het uiterste van zijn orkest en zich zelf vergt. Deze gedrevenheid wordt hem bijna fataal. Hij wordt geveld door een hartaanval en moet daardoor afzien van verdere inspanningen. Einde muzikale carrière?

In een gevoelig en aangrijpend, maar bij tijden ook humorvol verhaal wordt een beeld geschetst van de gevolgen van zijn terugreis naar zijn geboortedorp waar Dareus zich na het vroegtijdige einde van zijn muzikale loopbaan onder zijn aangenomen artiestennaam Dareus vestigt. Hij heeft de oude dorpsschool gekocht en wil daar gaan wonen, niemand weet dat hij vroeger als jongetje in het dorp woonde.

Met gebruikmaking van sfeervolle beelden en fotografie van het Zweedse landschap geeft de film in een wonderschone mengeling van verdriet en bewondering een beeld van de overgang van zijn muzikale leven met de jet set naar het dagelijkse kleindorpelijke gebeuren waarin hij terecht is gekomen. Aanvankelijk zeer tegen zijn zin raakt hij betrokken bij het plaatselijke kerkkoor en gaat met zeer ongebruikelijke methoden aan de slag om hen op een hoger niveau te krijgen. De effecten die dit uiteindelijk meebrengen veroorzaken spanningen in het dorp. Bestaande verhoudingen komen onder druk. Mensen gaan zich opener uitspreken over gedragingen van anderen en stellen hypocrisie aan de orde. Liefde en conflicten ontstaan snel door de nieuwe situatie, roddel en achterklap missen hun werking echter niet.

Het blonde koorlid Lena is zeer levenslustig en wordt afgunstig door de andere vrouwelijke koorleden bekeken. Er is veel kritiek op haar zorgeloze levenswijze en haar gedrag. Gabriëlla heeft een prachtige stem, maar wordt regelmatig door haar jaloerse man mishandeld en Inger is de vrouw van de dominee Stig. Deze laat zich weer leiden door de dorpsroddels en kijkt eigenlijk neer op zijn simpele parochieleden en wordt onvermijdelijk jaloers op de veranderingen die de aanpak van Dareus in de onderlinge dorpsverhoudingen te weeg brengt.

Dareus leidt het koor via zijn originele en onconventionele methoden naar zijn droom van perfectie, waarbij hij wijze levenslessen en harmonie in balans houdt. Als het koor klaar is om aan een festival deel te gaan nemen, komt door ruzies niet alleen het lot van het koor, maar ook dat van Dareus in gevaar.

Vooral Dareus zet zijn rol als bijna geniale musicus met al zijn muzikale en menselijke passie maar ook de menselijke zwakten zeer geloofwaardig neer. Lena is betoverend in de rol van de jonge vrouw die hem de kans op liefde biedt. Ook de andere karakters in deze film komen goed uit de verf en maken het geheel tot een zeer geloofwaardige en overtuigende film die voor een uiteenlopend publiek geschikt is.

Het is boeiend om te zien waartoe inspiratie, muziek en gedrevenheid in combinatie met goede acteurs en een uitstekend scenario kunnen leiden. Een film die niet alleen een muzikale, maar ook een gevoelige noot raakt. Juweeltje!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 11 augustus 2005