Seules les bêtes (2019)

Recensie Seules les bêtes CinemagazineRegie: Dominik Moll | 116 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Denis Ménochet, Laure Calamy, Damien Bonnard, Nadia Tereszkiewicz, Bastien Bouillon, Valeria Bruni Tedeschi, Jenny Bellay, Fred Ulysse, Roland Plantin, Colin Niel, Nathalie Lopez, David Faure, Bruno Canredon, Perline Eyombwan, Juliet Doucet, Guy Roger ‘Bibisse’ N’Drin, Marie Victoire Amie, Sondé Younoussa, Désiré Konan

Een donkere fietser met een geit op de nek, het Franse platteland, een overspelige boerin, Philip Glass-achtig gepingel, een man die tegen lijken praat: ‘Seul les bêtes’ wemelt in de openingsfase van de gekunsteldheid. Misschien zijn we wel bevooroordeeld als Franse ziel uit een ander leven, maar deze film lijkt het buitenland te willen nadoen op bizarre wijze. French Fargo?

Voorgeschiedenissen raken door een vermiste vrouw (Bruni Tedeschi) verweven als in ‘Babel’, die andere arthouseklassieker. Dat moet ook in Frankrijk kunnen, zou je zeggen. Maar ‘Seul les bêtes’ – uitstekende titel verder, lijkt niet te weten hoe het zich aan de kijker moet presenteren. Als whodunit? Nee toch? Goed een half uur op weg zou dit evengoed een aflevering van ‘Midsomer Murders’ kunnen zijn.

Daar is weer een vleugje arthouse. Na wat gesleep met een lijk volgt zelfs een levenslied. En wat stomende lesbische seks kan er ook nog wel bij, moet regisseur Dominik Moll (‘Lemming’) hebben gedacht. Juxtapositie noemt men dat ook wel: bewust tegenstellingen opzoeken. Ondergetekende denkt: ‘Kijk eens, ik ben naar de filmschool geweest’.

Wanneer een vrouwelijk personage ten tonele verschijnt is een seksscène in aantocht. De irritatie is dan al opgewekt door het overspelverhaaltje van Alice (Calamy), die een saaie echtgenoot heeft (Ménochet) met een noodlijdend boerenbedrijf en van wippenstein gaat met de politieagent die de vermiste vrouw zoekt.

Gezegd moet worden dat er goed wordt geacteerd in ‘Seul les bêtes’ en de cinematografie (o.a. weidse landschappen in het departement Lozère) meer dan in orde is. Wanneer via flashbacks context wordt getoond begint het geheel wat meer te leven, al verzandt de film in de tweede helft in oeverloos gechat en zakt hij af en toe in als een soufflé. ‘Seul les bêtes’ wordt uiteindelijk nooit meer dan een krimi, een pretentieuze krimi; het blijven tenslotte Fransen.

Jan-Kees Verschuure

VOD-release: 1 april 2020