Sir (2018)

Recensie Sir CinemagazineRegie: Rohena Gera | 96 minuten | drama | Acteurs: Ahmareen Anjum, Vivek Gomber, Geetanjali Kulkarni, Tillotama Shome, Rahul Vohra

Is er een plek op de wereld waar geen eenzame zielen wonen? Als we de internationale coproductie ‘Sir’ mogen geloven is dat in ieder geval niet het Indiase Mumbai. Daar ontmoeten we Ratna, een jonge weduwe die vanuit haar dorp naar metropool Mumbai is gestuurd om te dienen in het huishouden van de rijke Ashwin. Ashwin, door Ratna steevast aangesproken met ‘sir’, is na een lang verblijf in Amerika teruggekeerd naar India om daar te trouwen en te werken in het bedrijf van zijn vader. Maar het huwelijk wordt afgeblazen en Ashwin blijft alleen achter met zijn trouwe bediende. Twee eenzame zielen.

Net als haar mannelijke hoofdpersoon studeerde regisseuse Rohena Gera een tijdje in Amerika. Daar moet de regisseuse iets hebben opgevangen van het Amerikaanse ideaal van sociale en maatschappelijke mobiliteit, van de krantenjongen die miljonair wordt, het fabrieksmeisje dat de directeur trouwt. Die invloed lijkt in ieder geval zichtbaar in het verhaal van ‘Sir’. De jonge Ratna legt zich niet neer bij haar lot en probeert maatschappelijk op te klimmen, van dienster tot modeontwerpster. Ook Ashwin lijkt te kiezen voor een non-conformistisch bestaan, een bestaan waarin Ratna een belangrijke rol speelt.

De makers zijn niet in de val getrapt van het klakkeloos overbrengen van een ideaal van de ene cultuur naar de andere. Al snel wordt duidelijk dat de overblijfselen van het Indiase kastensysteem nog altijd weinig ruimte laten voor al te Amerikaanse idealen. Verandering kan, maar alles op zijn tijd.

Dit tegelijk optimistische en realistische verhaal komt tot ons in een typisch westerse arthousestijl. Documentaire-achtig, met trage scènes die vooral lijken te zijn bestemd voor de westerse arthouseganger. Een vrouw die etnisch in een pannetje staat te roeren, eten staat te hakken en haar eigen Indiase dingetjes doet. Als een levende attractie in een volkenkundig museum.

Wat de film vooral het bekijken waard maakt, is de sfeer van metropool Mumbai in al zijn schoonheid én lelijkheid. En dan is er ook nog de ontwapenende Ratna, met de juiste mix van bescheidenheid, charme én onverzettelijkheid waar arthouseheldinnen zo geliefd om zijn. Wat waarschijnlijk meer zegt over onze eigen cultuur dan over de Indiase.

Henny Wouters

Waardering: 3

Bioscooprelease: 20 september 2018