Springstof (2018)

Recensie Springstof CinemagazineRegie: Robbin Rooze | 19 minuten | korte film, western | Acteurs: Akram Saibari, Ilias Bellaajal, Ismail L’Hamiti, Peter van den Eede, Gunter Lesage, Greg Timmermans, Willy Thomas, Maaike Somers

‘Springstof’ is een korte film van de Vlaamse filmmaker Robbin Rooze. Het bijna 20 minuten durende filmpje gaat over drie Belgische jongens van Marokkaanse afkomst, die een bedrijfje in de groenvoorziening hebben. Ergens achteraf zijn ze naarstig op zoek naar een tankstation, en die vinden ze gelukkig net op tijd. Wat de jongens niet doorhebben, maar de kijker wel, is dat er vanuit de lucht een samengebonden pakketje dynamiet in de laadbak van hun truck valt. Als de jongens hier achter komen, proberen ze in paniek iets te verzinnen om van het gevaarlijke voorwerp af te komen, maar dan worden ze al ‘betrapt’ door de beveiligingsmedewerker van de zaak. Als de eigenaar van de zaak zich samen met een paar racistische medewerkers er dan ook nog mee gaat bemoeien, lijkt de film af te stevenen op een dramatisch eind.

Deze korte film is weer een mooi voorbeeld van hoe vooroordelen de verhoudingen in onze maatschappij scheef trekken. De goed bedoelende jongens staan direct al met 1-0 achter. Hoewel de humor overheerst in deze productie, is de nare boodschap toch duidelijk. Rooze maakt er door bepaalde camerastandpunten bijna een westernachtig verhaal van. ‘Springstof’ is misschien niet heel verrassend en een tikje te langdradig, maar wel een sympathiek gemaakte short.

DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2019 (Selected Shorts #26: De beste Vlaamse kortfilms)