Stip & Vlek – Prick och Fläck (2009)

Regie: Lotta Geffenblad, Uzi Geffenblad | 53 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Aagje Dom

Stip en Vlek, de hoofdpersonen in de gelijknamige Zweedse stop motion animatiefilm voor de allerkleinste filmfans, zijn twee koddige konijntjes. Ze wonen in een huisje en beleven allerlei korte, en voor peuters en kleuters vooral herkenbare, avonturen. De konijntjes lijken erg op elkaar, maar gelukkig kun je ze goed uit elkaar houden: Stip heeft allemaal stippen, en Vlek is helemaal gevlekt. Precies zoals het hoort, vertelt de prettige Vlaamse vertelstem van Aagje Dom ons regelmatig. Maar in de avontuurtjes die het duo beleeft, komt het toch regelmatig voor dat Vlek stippen krijgt en Stip vlekken. De manier waarop dit uitgewerkt is, is erg inventief en bovendien grappig.

In zeven leuke verhaaltjes – lekker kort zodat de peuters het overzicht niet kwijtraken en de aandacht er makkelijk bij kunnen houden – worden allerlei aspecten van de belevingswereld van kleintjes behandeld. Stip en Vlek spelen in de sneeuw, maken een sneeuwpop, maar raken elkaar ook kwijt. In een volgend verhaaltje doen ze zich tegoed aan een grote zak met snoep, maar merken meteen de consequenties daarvan als hun tanden er ineens anders uit gaan zien. Door een programma op TV raken ze geïnspireerd om hun huisje op te knappen, maar dat blijkt nog wel heel wat van ze te vergen. Naderhand zijn ze zo vies, met klodders verf en behanglijm, dat ze niet anders kunnen dan zich grondig schoonboenen. Maar dat heeft verregaande gevolgen… Dat sluit weer mooi aan op het volgende verhaal, waarin Stip en Vlek ontdekken dat het helemaal niet zo moeilijk is om zelf een krant te drukken. Aardappels, verf en papier en je bent al een heel eind!

De aandoenlijke figuurtjes zullen het zeker goed doen bij de jonge filmkijkers. De avonturen die Stip en Vlek beleven sluiten prima aan bij de ontwikkelingsfase van peuters en kleuters. De ontdekking van de wereld om hen heen (insecten, sterren) en spelen (Stip en Vlek spelen buiten, verkleden zich als piraat, ze knutselen, maar maken ook ruzie): het komt allemaal op een speelse en inventieve manier aan bod. De animatietechnieken die gebruikt zijn zorgen voor een charmante, eigenzinnige uitstraling en het is duidelijk dat er veel werk met de filmpjes gemoeid is; de details waarmee het huisje van Stip en Vlek is ingericht spreekt bijvoorbeeld boekdelen. Grappig is ook hoe de oren gebruikt worden om emoties uit te beelden: bij schrik, blijdschap, of heel lief, saamhorigheid. ‘Stip & Vlek’: met stip op nummer één in het beperkte aanbod van films voor de jongste bioscoopbezoeker.

Bioscooprelease: 24 januari 2013
DVD-release: 30 januari 2014