Suiker (2010)

Regie: Jeroen Annokkeé | 7 minuten | drama, komedie, korte film | Acteurs: Bert Hana, Marije Uittenhout, Arthur Veen, Roel Goudsmit, Martijn van der Kamer

Het is een van de meest banale redenen om contact te zoeken met je buren: suiker lenen. Met dit uitgangspunt gingen Jeroen Annokkee (tevens regie) en Dennis van de Ven aan de slag. Het resultaat is het korte filmpje ‘Suiker’, opgenomen in NPS Kort! 2010, waarin het lenen van een beetje suiker desastreuze gevolgen heeft. Als de betrokkenen hadden geweten wat de consequentie van die ene actie was geweest, was de koffie vast zwart gedronken.

‘Suiker’ is een zwarte komedie over een jonge student die betrokken raakt bij een ongelukkig voorval wat weer heeft te maken met zijn verleidelijk geklede onderbuurmeisje, dat net daarvoor een beetje suiker kwam lenen. Bert (aandoenlijk gespeeld door Bert Hana) probeert te redden wat er te redden valt, maar komt in een soort neerwaartse spiraal terecht, waardoor alles wat hij doet verkeerd uitpakt. Zodra op het eind ‘Sugar’ van The Archies door de luidsprekers klinkt, kun je concluderen dat ‘Suiker’ gewoon een hele leuke bijdrage aan de tiende editie van NPS Kort! is. Alleen jammer dat de vrouwenondergoedfetisj van de patholoog anatoom op het eind nog even getoond moet worden. De scène van de ambulancebroeders als slot was namelijk net wat sterker geweest. Dat neemt echter niet weg dat ‘Suiker’ een amusante productie is geworden. Echt iets om met je buren te delen.

‘Suiker’ is één van de vijf Europese korte films in het compilatieprogramma in het kader van de Europese Dag van de Korte Film op zaterdag 21 december 2013.