Vanaf hier (2010)

Regie: Margot Schaap | 10 minuten | korte film | Acteurs: Lidewij Mahler, Martijn Hillenius, Medi Broekman

‘Vanaf hier’ laat de kijker op twee gedachten hinken. Het is ontoegankelijk en toch weer wel. Het is surreëel en vervreemdend maar ook herkenbaar. Het irriteert en ontroert, een tikkeltje. Wellicht dat een tweede keer kijken soelaas biedt, want na de eerste keer is de kijker nogal verstrikt geraakt in de verschillende, weliswaar fraaie, beelden die getoond worden. De kijker zal niet de bedoeling van elke scène begrijpen, daarvoor wordt te weinig houvast geboden.. Maar het kan ook zijn dat het helemaal niet de bedoeling is om de hele film te doorgronden en dat het gaat om het gevoel dat ‘Vanaf hier’ uitdraagt.

Hoofdpersoon is Sophie (Lidewij Mahler), die moet zien te verwerken dat haar vriend Gijs (Martijn Hillenius) het uit heeft gemaakt. Wat we zien is niet per se wat er gebeurt of is gebeurd: de film speelt zich namelijk in haar gedachten af. Door te graven in haar geheugen, gaat ze terug in de tijd en stukje bij beetje komt ze dichter bij hem. Gijs heeft de relatie verbroken door middel van een e-mail, en ze hoort hem deze e-mail voorlezen (waarschijnlijk heeft ze het bericht al zo vaak gelezen dat ze ‘m uit haar hoofd kent). Sommige beelden spelen zich achterstevoren af, bijvoorbeeld in de bar, waar een glas bier leeggetapt wordt, in plaats van vol en een pinda een mond uitschiet in plaats van er in. Grappig. De kijker wordt soms op het verkeerde been gezet, maar soms ligt het te voor de hand wat er gaat gebeuren (wat de inhoud is van het plastic bakje bijvoorbeeld en hoe het daar in is gekomen).

Inspiratiebron voor Margot Schaap (die eerder One Night Stand film ‘Lynn’ maakte) was Sophie Calle’s tentoonstelling ‘Take care of yourself, 2007’, de Franse inzending voor de Biënnale van Venetië in 2007. Sophie Calle werd via e-mail gedumpt door haar vriend en gebruikte deze ongemanierde kennisgeving voor een kunstproject, waarbij zij verschillende vrouwen het bericht, dat eindigde met ‘Take care of yourself’, liet analyseren. Wat je ook van ‘Vanaf hier’ mag vinden, vaag of kunstzinnig of misschien wel allebei, de film prikkelt in ieder geval wel de nieuwsgierigheid naar die tentoonstelling.