Sweet Home Alabama (2002)

Regie: Andy Tennant | 108 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Reese Witherspoon, Candice Bergen, Josh Lucas, Patrick Dempsey, Mary Kay Place, Fred Ward, Jean Smart, Ethan Embry, Melanie Lynskey, Courtney Gains, Mary Lynn Rajskub, Rhona Mitra, Nathan Lee Graham, Sean Bridgers, Fleet Cooper

Reese Witherspoon speelt in romantische komedie ‘Sweet Home Alabama’ de rol van Melanie Carmichael. Zij is een modeontwerpster in New York, die een relatie heeft met Andrew, de zoon van de burgemeester van New York. Andrew vraagt Melanie ten huwelijk, maar er is echter één probleem: Melanie is al getrouwd met haar jeugdliefde Jake in Alabama. Melanie heeft dit voor Andrew verzwegen en gaat naar Alabama toe om te zorgen dat Jake de echtscheidingsformulieren ondertekent. Daarnaast wil zij haar ouders op de hoogte brengen van haar trouwplannen. Zij heeft haar ouders zeven jaar niet gezien dus het lijkt haar zinvol dit persoonlijk te vertellen. Daar aangekomen blijkt dat zij toch nog gevoelens heeft voor Jake en staat zij voor de keuze of verder te gaan met Andrew of haar huwelijk met Jake een nieuwe kans te geven.

Het script is niet origineel. Het is meer van hetzelfde maar dan in een ander jasje gestoken. Op zich is dat niet storend. Het is immers van belang dat de grappen geslaagd zijn en dat de hoofdrolspelers weten te overtuigen. Zijn de grappen te voorspelbaar en ontbreekt er iedere vorm van chemie tussen de hoofdrolspelers dan is de film gedoemd te mislukken. In ‘Sweet Home Alabama’ zijn de grappen een tikkeltje voorspelbaar, maar maken de acteerprestaties van Reese Witherspoon (‘Legally Blonde’, ‘Cruel Intentions’, ‘Fear’ en ‘Election’), Patrick Dempsey (‘Scream 3’) en Josh Lucas (‘Hulk’, ‘The Deep End’ en ‘American Psycho’) nog wat goed. De aanwezigheid van Candice Bergen in de rol van burgemeester van New York is zeer geslaagd. Alles bij elkaar genomen stijgt het niveau van de film niet boven dat van de gemiddelde romantische komedie uit. ‘Sweet Home Alabama’ zorgt voor licht vermaak. Het is een feelgood movie, die je ook weer snel bent vergeten.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 5 december 2002