Tamara Drewe (2010)

Regie: Stephen Frears | 111 minuten | komedie | Acteurs: Gemma Arterton, Roger Allam, Bill Camp, Dominic Cooper, Luke Evans, Tamsin Greig, Jessica Barden, Charlotte Christie, James Naughtie, John Bett, Josie Taylor, Bronagh Gallagher, Pippa Haywood, Susan Wooldridge, Amanda Lawrence, Zahra Ahmadi, Cheryl Campbell, Alex Kelly, Emily Bruni, Lola Frears, Tom Allen, Patricia Quinn, Walter Hall, Joel Fry, Lois Winstone, Nathan Cooper, Albert Clark

Voor de onwetende
De komische speelfilm ‘Tamara Drewe’ is gebaseerd op de gelijknamige striproman van Posy Simmonds. Die strip is op zijn beurt een losse bewerking van de roman ‘Far from the Madding Crowd’ van Thomas Hardy. ‘Tamara Drewe’ vertelt het verhaal van een jonge journaliste die terugkeert naar haar geboortedorp en daar de mannelijke populatie het hoofd op hol jaagt. Vooral de bewoners van landgoed Stonefield, schrijvers in verschillende stadia van mislukking, hebben het er zwaar mee. Maar als Tamara een beroemde drummer meesleept naar het dorp, slaan ook twee plaatselijke pubermeisjes op hol.

Voor de liefhebber van de strip
Het zal de liefhebbers van de strip ‘Tamara Drewe’ goed doen dat de scenaristen het originele materiaal zoveel mogelijk intact hebben gelaten. We zien het geliefde bushokje van pubers Jody en Casey, de vreedzame koeien in de wei, de landerige schrijverskolonie, het fraaie oude huis van Tamara. Het tempo is net zo loom als in de strip, de toon al even flegmatiek. De weinige veranderingen zijn meestal verbeteringen. Schrijversvrouw Beth Hardiment is minder grumpy dan in de strip, en daarom sympathieker. De Amerikaanse Hardykenner Glen krijgt een grotere rol als tegenspeler van de onuitstaanbare Nicholas Hardiment. De enige ingrijpende wijziging in de plot brengt dramatisch evenwicht waar de strip licht uit balans raakt.

Voor de liefhebber van de Engelse film
Het zal filmliefhebbers plezieren dat oudgediende Stephen Frears zich over ‘Tamara Drewe’ heeft ontfermd. Frears is altijd op dreef als zijn films uitgesproken Engels zijn (‘The Queen’, ‘High Fidelity’), en veel Engelser dan ‘Tamara Drewe’ krijg je het niet. Humor, locatie (Dorset) en de problemen van een klassenmaatschappij ademen eeuwenlange Britse tradities. Frears heeft bovendien een prima cast verzameld. Gemma Arterton speelt Tamara zoals we haar kennen uit de strip, een bloedmooie meid die nog altijd de sporen van een onzekere tiener met zich meedraagt. Ook zijn er sterke rollen voor Roger Allam, Tamsin Greig, en voor debutante Jessica Barden als de lichtelijk verontrustende puber Jody.

Voor de liefhebber van ongecompliceerd amusement
‘Tamara Drewe’ is Engels amusement op zijn best. Een satire met licht feministische inslag, vol kleurrijke personages, bizarre belevenissen en onwaarschijnlijke romances. Een film die in alle opzichten getuigt van vakmanschap, van het sterke script van Moira Buffini tot de fijne muziek van Alexandre Desplat.

Voor de liefhebber van elegante neusjes
Must-see!

Bioscooprelease: 28 oktober 2010