The Being (1983)

Regie: Jackie Kong | 87 minuten | horror | Acteurs: Martin Landau, Marianne Gordon, Bill Osco, José Ferrer, Dorothy Malone, Ruth Buzzi, Murray Langston, Kinky Friedman, Johnny Dark, Kent Perkins, Ellen Blake, Roxanne Cybelle, Jerry Maren, Eric Helland, Bill Rawlinson, Richard Marcus, Nancy Osco, Jay Sherlock, James Simmerman, John Elliott, Tracy Barry, Patrick Cunningham, Brian Swain, Jefferson Jewell, Mary Hold, Cory Germann, Roger Smith, Brad Ginther, Roland Onffrey, Larry Babcock, Chief Sherwin, Dave Clark

De jaren 80… De tijd van grote werkloosheid. Als je werk kon vinden, moest je het met beide handen aanpakken anders deed iemand anders het voor je. Martin Landau kan erover meepraten. Om de huur te kunnen betalen is alles geoorloofd, zoals opdraven in een pijnlijke monsterfilm.

Het slaperige stadje Pottsville wordt opgeschrikt door een aantal brute moorden. De politie staat voor een raadsel. Agent Gordon Lane (Ferrer) ontdekt een vreemd slijmspoor en neemt contact op met wetenschapper Garson Jones (Landau). Al snel ontdekt het duo dat er een een monster in het stadje rondloopt. Een bloeddorstig wezen dat is ontstaan door genetisch afval.

Eigenlijk is het zonde om veel woorden vuil te maken aan ‘The Being’. De film lift duidelijk mee op de ‘Alien’ hype en voert ook maar een slijmerig monster met scherpe klauwen op. Het budget werkt in het nadeel van deze monsterfilm. Het gevreesde wezen blijkt in de praktijk een stuk plastic en een man in een rubberen pak te zijn. Blijkbaar is het monster in staat om in verschillende vormen te veranderen, want afwisselend is een manhoog schepsel te zien terwijl er ook een keer een vormloze baal schuimrubber(!) het beeld ingegooid wordt.

Het eerste half uur van ‘The Being’ is nog best genietbaar. Het monster is niet te zien en regisseur Kong zet een creepy sfeertje neer. Als het monster (met trillend oog) verschijnt, is de film niet meer serieus te nemen. Het hysterische acteerwerk maakt het er niet beter op. Ferrer is nog vrij aardig als betrokken agent. Ook Landau is niet slecht bezig, maar een karakteracteur van zijn kaliber hoort gewoon niet thuis in een pulpproductie als deze.

‘The Being’ is fout. Erg fout. Helaas niet fout genoeg om een campfactor te vergaren. Daarvoor neemt de film zichzelf veel te serieus. Er zit wel humor in de rolprent, maar die is te infantiel en te flauw om te beklijven. Alleen kijken als je werkloos thuis zit en echt niets beters te doen hebt.