The Best of Me (2014)

Regie: Michael Hoffman | 113 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Michelle Monaghan, James Marsden, Luke Bracey, Liana Liberato, Gerald McRaney, Caroline Goodall, Clarke Peters, Sebastian Arcelus, Jon Tenney, Sean Bridgers, Rob Mello, Hunter Burke, Robby Rasmussen, Caroline Hebert, Ian Nelson, Schuyler Fisk, Douglas M. Griffin, Bill Martin Williams, Jimmy Gonzales, Mia Frost, Donna Duplantier, David Jensen, Jim Gleason

Een juiste casting voor een film is natuurlijk altijd belangrijk, maar dit is beslist een vereiste wanneer een acteur of actrice ook over specifieke fysieke eigenschappen moet beschikken bij het spelen van een rol. In het geval van ‘The Best of Me’, een verfilming van een van Nicholas Sparks’ romans, blijkt het zelfs cruciaal voor het succes van de film. Het verhaal van ‘The Best of Me’ speelt zich zowel in de huidige tijd als in de jaren negentig van de vorige eeuw af. Michelle Monaghan en James Marsden zijn de volwassen versies van de jongvolwassenen in de jaren negentig. Liana Liberato kan prima doorgaan voor een jongere Michelle Monaghan, maar Luke Bracy lijkt in geen enkel opzicht later op een geloofwaardige manier uit te groeien tot James Marsden. En dat steekt.

‘The Best of Me’ begint op een booreiland. Dawson (James Marsden) ziet een collega bij een ontploffing in brand vliegen en bij een dappere poging hem te redden komt hij zelf door een nieuwe explosie in het water terecht. De film verliest dan al punten, vanwege de belabberd uitgevoerde scène, waarin je de pop die voor de acteur door moet gaan, duidelijk ziet. Als een wonder overleeft Dawson het bedrijfsongeval en het is meteen evident: hij is nog niet klaar met het leven hier op aarde, zijn aanwezigheid dient nog ergens toe. Tijdens zijn herstelperiode krijgt hij bericht van het overlijden van een oude vriend. Dawson trekt naar zijn geboortedorpje en ontmoet daar zijn vroegere highschool liefje, Amanda (Michelle Monaghan), ook terug op het oude nest vanwege datzelfde sterfgeval. Aanvankelijk is de verhouding tussen de twee koel en ongemakkelijk, maar langzaam ontdooit de ongelukkig getrouwde Amanda en worden de problemen die het duo ooit uiteendreef, uitgesproken.

In flashbacks vertelt ‘The Best of Me’ hoe het tot die breuk kwam. Ergens in Louisiana, jaren negentig. Dawson en Amanda lijken tegenpolen – hij komt uit een asociaal, moederloos en crimineel gezin, waar hij mishandeld wordt door zijn vader; zij komt uit een welgestelde familie, heeft rijke vrienden en weet precies hoe haar toekomst er uit ziet – maar toch springt de vonk over. Wanneer Dawson wegloopt van huis en min of meer per toeval zijn intrek neemt bij de vriendelijke weduwnaar Tuck (Gerald McRaney), lijkt niets hun relatie meer in de weg te staan. Maar een gewelddadige actie heeft verregaande gevolgen en Dawson en Amanda gaan hun eigen weg. Krijgt hun liefde eenentwintig jaar later een nieuwe kans?

Nicholas Sparks staat niet bekend om zijn subtiliteit. Een goed scriptschrijver en een getalenteerde filmmaker weet hier echter wel raad mee, en lang niet alle vertalingen naar het witte doek van zijn bestsellers mogen als fiasco worden bestempeld. Ongeëvenaard is natuurlijk ‘The Notebook’ (2004), maar ook ‘Safe Haven’ (2013) van Lasse Hallström mocht er zijn. ‘The Best of Me’ is in ieder geval niet ‘The Best of Nicholas Sparks adaptations’, want naast het hierboven genoemde probleem van de casting, staat het scenario – dat op punten wel erg speelt met de geloofwaardigheid – een geslaagde produktie in de weg. Pluspunten zijn gelukkig er ook: de chemie tussen Marsden en Monaghan is erg prettig en Liana Liberato is altijd een positieve toevoeging aan een film. De cinematografie is degelijk, maar we missen de mooie plaatjes uit ‘The Lucky One’. Het is geen al te zware opgave om ‘The Best of Me’ uit te zitten, de film weet de interesse wel vast te houden, ondanks de onrealistische personages (te categoriseren in uitsluitend ‘goed’ en ‘slecht’) en voorspelbare verwikkelingen, maar dat is voornamelijk te danken aan de cast. Geen must see, maar wel aardig voor de niet al te veeleisende Monaghan-, Marsden-, Liberato- of Sparks-fans.

Bioscooprelease: 16 oktober 2014
DVD- en blu-ray-release: 4 februari 2015