The Call of the Wild (2020)

Recensie The Call of the Wild CinemagazineRegie: Chris Sanders | 100 minuten | avontuur, drama | Acteurs: Harrison Ford, Omar Sy, Cara Gee, Dan Stevens, Bradley Whitford, Jean Louisa Kelly, Michael Horse, Karen Gillan, Colin Woodell, Micah Fitzgerald, Heather McPhaul, Adam Fergus, Stephanie Czajkowski

‘The Call of the Wild’ is gebaseerd op de klassieke roman van Jack London. Deze versie met een dankzij CGI tot leven gebrachte Buck is niet de eerste verfilming. Het aantal adaptaties is na de eerste film in 1923 al niet meer op één hand te tellen, Clark Gable, Charlton Heston en Rutger Hauer kropen bijvoorbeeld al in de rol die Harrison Ford nu op zich neemt. Jack Londons verhaal is – evenals zijn andere boeken (‘Martin Eden’, ‘White Fang’) nog altijd populair. Het tijdloze karakter van het verhaal – ondanks dat het zich in een specifieke periode in de Amerikaanse geschiedenis afspeelt – helpt daar zeker aan mee.

In de 2020-versie van ‘The Call of the Wild’ leren we Buck kennen als geliefd huisdier van een rechter. De mix tussen een Sint-Bernard en een Schotse collie is van alle gemakken voorzien en niets bereidt hem dan ook voor op zijn plotselinge ontvoering. In het Amerika van eind negentiende eeuw waren sterke honden een gewilde investering; talloze gelukszoekers werden bevangen door de goudkoorts en hadden honden nodig om de sleeën richting de Yukon te trekken. Wanneer Buck kennis maakt met zijn nieuwe baas, moet hij ineens hard werken en dat is nogal een omschakeling. Maar Buck leert zich al snel aan te passen aan de nieuwe situatie.

Deze familiefilm is een stuk vriendelijker dan het originele verhaal, al vinden hier ook wat gevechten tussen viervoeters plaats. Buck heeft een aantal nieuwe eigenaren, waarvan de eerste, de vriendelijke postbezorgers Perrault en Françoise (Omar Sy en Cara Gee), hem best goed behandelen. Het gaat mis bij de volgende, de onnozele, maar keiharde avonturier Hal (nogal over de top gespeeld door Dan Stevens). Door marketing én de keuze in het scenario om hen elkaar in het begin al te laten ontmoeten, weten we echter allang dat Bucks grootste (menselijke) vriend John Thornton (Harrison Ford) wordt – en daar hoef je het boek niet voor gelezen te hebben.

Het gebruik van computeranimatie pakt beter uit dan je wellicht in eerste instantie zou denken. Buck is prachtig geanimeerd en het is erg makkelijk om te geloven dat dit een echte hond is, ware het niet dat hem af en toe wat slapstickachtige acties worden toegedicht. Af en toe heeft Buck té menselijke gelaatsuitdrukkingen, maar echt storen doet dat niet. Ook de omgeving ziet er prachtig uit, je waant je al snel in het koude, met sneeuw bedekte Alaska. De connectie tussen mens en natuur én natuurlijk hond en natuur ligt er niet dik bovenop, maar het is wel de essentie van het verhaal.

Het tempo ligt niet altijd even hoog en daardoor zullen sommige kijkers afhaken, maar ‘The Call of the Wild’ is een fijne mix van drama, actie, komedie en avontuur met een prima Harrison Ford en een fotorealistische Buck. Prima versie om kennis te maken met dit klassieke verhaal.

Bioscooprelease: 19 februari 2020
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 26 juni 2020

Extra’s op de blu-ray: