The Jetsons & WWE: Robo-WrestleMania! (2017)

Recensie The Jetsons & WWE Robo WrestleMania CinemagazineRegie: Anthony Bell | 78 minuten | animatie, komedie, familie, science fiction | Originele stemmencast: Jeff Bergman, Michael Coulthard, Victoria Crawford, Grey DeLisle, Trevor Devall, Stephen Farrelly, Jonathan Solofa Fatu, Joshua Samuel Fatu, Tania Gunadi, Colby Lopez, Tress MacNeille, Danica McKellar, Vince McMahon, Nic Nemeth, Roman Reigns, Cody Runnels, Frank Welker, Paul Wight

Ben je een kind van de twintigste eeuw? Dan is de kans groot dat je “The Jetsons” nog wel kent. Dit tekenfilmgezin uit de stal van Hanna-Barbera vormt de tegenhanger van “The Flintstones” en leeft in de toekomst in plaats van in de prehistorie. Het futuristische gezinnetje verscheen in 1962 voor het eerst op de Amerikaanse televisie en maakte in de jaren tachtig nog een sterke en succesvolle comeback.

In navolging van Scooby Doo en de Flintstones, worden de Jetsons in ‘The Jetsons and WWE: Robo-Wrestlemania’ gekoppeld aan een aantal (show)worstelhelden uit de stal van World Wrestling Entertainment (WWE). Het toekomstavontuur begint als topworstelaar Big Show tijdens een wedstrijd in het barre Siberië wordt overvallen door een sneeuwstorm en – naar analogie van de fameuze Marvelheld Captain America – ingevroren raakt. Pakweg honderd jaar later graaft George Jetson de worstelreus op. Wanneer Big Show ontdooit, zorgt hij voor een opleving van de worstelsport in de tweeëntwintigste eeuw. Maar de reus krijgt al snel kwaadaardige trekjes. Met de hulp van een legertje worstelrobots neemt de worstelaar vervolgens Orbit City over en kroont hij zichzelf tot de koning van Big Show City. De familie Jetson moet terug naar onze tijd om de WWE-sterren van nu om hulp te vragen bij het verslaan van de robotworstelaars van de toekomst.

Crossovers tussen normaliter losstaande karakters uit hetzelfde strip of tekenfilmuniversum zijn zeker niet ongebruikelijk in de comicwereld. Desondanks is de combinatie Jetsons-WWE op zijn minst een opmerkelijke. Maar is het ook een geslaagde mash-up? Ja en nee. Het is leuk om herkenbare en iconische karakters als de hond Astro, George Jetson en zijn immer heetgebakerde baas Mr. Spacely weer in volle glorie terug te zien. Daarnaast bevat de film ook voldoende energieke actiescènes om met name het wat jongere publiek te bekoren. De grappen zijn vaak ook wel leuk, al is er in dit opzicht wel een beetje sprake van hit and miss. Het materiaal is echter amper toereikend om de volle tachtig minuten interessant te blijven. Op zich is dat ook niet zo verwonderlijk, aangezien de originele serie bestaat uit afleveringen die per stuk slechts dertig minuten duren. Ook de regie is niet altijd optimaal. Het lijkt er soms een beetje op alsof regisseur Anthony Bell van scène naar scène springt, zonder veel oog te hebben voor de coherentie van het overkoepelende verhaal. Het wreekt zich bovendien dat, met uitzondering van de Big Show, de generatie worstelsterren die opduikt in deze film net wat minder charisma en faam heeft dan de voorgaande lichtingen.

‘The Jetsons and WWE: Robo-Wrestlemania’ is een bij vlagen onderhoudende animatiefilm, die zeker zijn momenten heeft. Het weerzien met de tekenfilmfamilie van de toekomst zal bij een aantal oudere kijkers de nodige nostalgische gevoelens oproepen, terwijl de jeugd met interesse in de WWE zeker zal smullen van de bodychecks, slams en overige halsbrekende toeren van de worstelsterren. Maar over de gehele linie doet dit avontuur toch net wat gekunstelder aan dan de films waarin de WWE-worstelaars het scherm delen met Scooby Doo en zijn collega’s van het Mystery Incorporated-team.

Frank Heinen

DVD-release: 9 augustus 2017