The Lodge (2019)

Recensie The Lodge CinemagazineRegie: Severin Fiala, Veronika Franz | 108 minuten | drama, horror | Acteurs: Riley Keough, Jaeden Martell, Lia McHugh, Richard Armitage, Alicia Silverstone, Dany Keough, Lola Reid, Philippe Ménard, Jarred Atkin

Als je in sprookjes gelooft, zou je het niemand toewensen: een relatie krijgen met een man die al kinderen heeft… Stiefmoeders hebben het in ‘Sneeuwwitje’ en ‘Doornroosje’ niet makkelijk, maar worden in diverse verhalen zelfs vaak als de aanstichter gezien van alles wat er fout is. Als stiefmoeder sta je direct al met één nul achter. Zo ook in ‘The Lodge’, de opvolger van ‘Goodnight, Mommy’ (‘Ich seh, ich seh’) van het Oostenrijkse regisseursduo Veronika Franz (vrouw van Ulrich Seidl) en haar neef Severin Fiala.

Laura (Alicia Silverstone) leeft al enige tijd gescheiden van haar man Richard (Richard Armitage). Richard heeft inmiddels een nieuwe vriendin, Grace (Riley Keough), maar dat hij ook met haar wil trouwen, komt voor Laura als een schok. Na een traumatische gebeurtenis – Silverstone’s bijdrage aan de film mag bijna een cameo genoemd worden, dat is nauwelijks een spoiler – zien kinderen Mia en Aiden (Lia McHugh en Jaeden Martell) helemaal geen reden meer om toenadering tot papa’s kersverse liefje te zoeken. Richard is echter vastbesloten om de band tussen zijn kinderen en Grace te verbeteren. Hij grijpt de aankomende kerstdagen aan om Mia, Aiden en Grace nader tot elkaar te brengen. In een afgelegen boshut – vandaar de titel – gaan ze samen Kerst vieren. Wat kan er fout gaan?

Heel veel, zo blijkt. ‘The Lodge’ gaat beklemmend en duister van start; van de zich opmakende Laura die vervolgens zichzelf huilend in de spiegel aankijkt, tot en met de creepy pop die dochter Mia omklemt alsof haar leven ervan afhangt. Het knappe van dit regisseursduo is dat ze lange tijd niet prijsgeven waar die voelbare dreiging nu precies vandaan komt. Is het het schimmige verleden van Grace dat het levensgeluk van de hoofdrolspelers bedreigt of zijn het juist de kinderen die het gevaar vormen? Franz en Fiala verleggen de focus na het ijzersterke begin van Mia en Aiden naar Grace, waardoor je ineens gaat twijfelen aan je aanvankelijke aanname: dat Grace het veld wel zal moeten ruimen, willen Richard, Mia en Aiden veilig zijn.

Met ‘The Lodge’ bouwt het tweetal het verhaal van dit gebroken, getraumatiseerde gezin langzaam op; er is voldoende ruimte voor rouw, verdriet, verwijten en pogingen om terug te keren naar wat door moet gaan voor ‘normaal’. Als kijker snap je zowel Richards houding als die van de kinderen én Grace. Door de toevoeging van religieuze elementen krijgt de film nog een extra sinistere lading. Het volledig uit hout opgetrokken huis, waar Laura en Richard ooit gelukkig waren – bevat talloze relikwieën. Mia en Aidan – diep gelovig opgevoed – komen al snel achter de waarheid van Graces vreselijke jeugd.

Als je gaat voor pure horror, is ‘The Lodge’ niets voor jou. Op een paar jumpscares na, is deze sfeervolle prent eerder een psychologisch drama/thriller over de gevolgen van trauma dan een angstaanjagende horrorfilm. De makers eisen je geduld, maar als je van dit soort films houdt, is dat een makkie. De acteerprestaties zijn erg goed; Riley Keough is vooral sterk in haar vertolking van de getroebleerde Grace, maar ook de jongste van de cast, Lia McHugh, maakt veel indruk in deze best moeilijke rol voor haar leeftijd. Jammer dat de film in de derde akte wat in elkaar zakt en dat er wat onlogischheden in het scenario zitten waar je niet zo makkelijk overheen kunt stappen. Dat is echter niet voldoende reden om ‘The Lodge’ dan maar over te slaan.

Bioscooprelease: 6 februari 2020
VOD-release: nu te zien (datum volgt)
DVD- en blu-ray-release: 26 augustus 2020