The Rider (2017)

Recensie The Rider CInemagazineRegie: Chloé Zhao | 103 minuten | drama | Acteurs: Brady Jandreau, Tim Jandreau, Lilly Jandreau, Cat Clifford, Terri Dawn Pourier, Lane Scott, Tanner Langdeau, James Calhoon, Derrick Janis, Greg Barber, Steven DeWolfe, Leroy Pourier, Frank Steele

Rodeoartiest Brady Blackburn woont met zijn vader en autistische zusje in een vrijstaande trailer in South Dakota. In een landschap van bergen, prairie, meanderende rivieren, groene heuvels, kortom: in authentiek cowboyland. Native American Brady is net als zijn vader en vrienden een echte paardenman, die met hetzelfde gemak een paard berijdt als dat hij het temt of traint. Maar de rodeo is een ruig gebeuren en op een dag komt Brady hard op zijn hoofd terecht. Als paard was hij meteen uit zijn lijden verlost, maar Brady is geen paard. Eenmaal ontwaakt uit zijn coma probeert hij dus manmoedig iets van zijn oude leven op te pakken.

En daar begint het prachtige Amerikaanse arthousedrama ‘The Rider’ van Chloé Zhao. Geschoten in verstilde documentaire-stijl, in dit geval onvermijdelijk omdat de hoofdrolspelers een gedramatiseerde versie van hun eigen leven naspelen (vergelijkbaar met het Nederlandse circusdrama ‘Calimucho’ uit 2008). Inventief, dat zeker, met als enige nadeel dat de amateuracteurs zich soms iets te bewust zijn van de filmploeg. En heel soms klinken de dialogen iets té.

Daarmee zijn we meteen uitgeklaagd want ‘The Rider’ heeft verder alleen maar goeds te bieden. We komen terecht in de onbekende wereld van de professionele paardenmens. We zien fascinerende en (uiteraard) authentieke beelden van het temmen van een wild paard, we gaan mee met de rodeojongens op een kampvuuruitje en we bezoeken de onfortuinlijke rodeoheld Lane, die na een auto-ongeluk nog net geen kasplantje is. Dit leidt tot hartverscheurende scènes tussen Brady en Lane, twee stoere mannen die hun droom uiteen zagen spatten.

Er zijn meer hartverscheurende scènes in ‘The Rider’ en de film kent bovendien een sterk thema in het (niet kunnen) loslaten van dromen en verlangens. Soms wat al te letterlijk in beeld gebracht – Brady heeft een neurologisch probleem dat ervoor zorgt dat hij zijn greep (bijvoorbeeld om een leidsel) niet kan losmaken – maar wel boeiend en universeel. Bovendien genieten we volop van de natuurpracht van South Dakota.

Met het even kalme als meeslepende ‘The Rider’ belanden we in een wereld waar emoties nooit hoog oplopen maar het leed staat afgetekend op de prachtige koppen. Waar de autistische Lily vrolijk zingend en kwebbelend de boel ongeweten bij elkaar houdt. Waar indiaanse paardenmannen dromen over dingen die voorbij zijn en de dingen die ooit moeten komen. En waar het leven even hard is als godsgruwelijk mooi.

Henny Wouters

Waardering: 4

Bioscooprelease: 19 april 2018