The Treasure – Comoara (2015)

Regie: Corneliu Porumboiu | 89 minuten | komedie | Acteurs: Toma Cuzin, Adrian Purcarescu, Corneliu Cozmei, Radu Banzaru, Dan Chiriac, Iulia Ciochina, Marius Coanda, Florin Kevorkian, Laurentiu Lazar, Ciprian Mistreanu, Ana Maria Stegaru, Cristina Cuzina Toma, Nicodim Toma, Clemence Valleteau

Er wordt niet zoveel meer op schatten gejaagd, de laatste tijd. De meeste schatkaarten zijn immers al gebruikt en een bank beroven zal vast een stuk makkelijker zijn, getuige het aantal films waarin dat gebeurt. Maar in ’The Treasure’ krijgen we het verhaal van twee hedendaagse schatzoekers. En dat is met de droge humor van Cannes-favoriet Corneliu Porumboiu (Gouden Camera voor ’12:08 East of Bucharest’ (2006, FIPRESCI prijs), Un Certain Regard in 2009 voor ‘Police, Adjective’ en in 2015 Un Certain Regard – A Certain Talent Prize voor deze film) genieten geblazen!

Costi is een liefhebbende echtgenoot en vader van een zesjarig jongetje dat helemaal idolaat is van Robin Hood (en geef hem eens ongelijk!). Net wanneer Costi zijn zoon aan het voorlezen is, wordt er aangebeld. Een buurman, die ze hooguit van in het voorbijgaan kennen, vraagt om een gunst. Hij wil 800 euro lenen. Costi geeft aan dat hij dat niet heeft, maar wanneer Adrian uitlegt waar het voor is, houdt het verzoek hem zo bezig, dat hij uiteindelijk overstag gaat. Adrian vertelt namelijk dat er in de tuin van een huis dat door familie is nagelaten heel waarschijnlijk een schat is begraven. Hij is de enige van de familie die ervan weet en de 800 euro is nodig voor het huren van een metaaldetector. Adrian kan het geld dat de schat opbrengt goed gebruiken. Hij is werkloos en loopt al enige tijd achter met de hypotheek. Costi heeft wel een baan, maar een strak budget. Hij riskeert zijn baan door het onder werktijd bezoeken van een verhuurbedrijf en sluit een deal met een van de werknemers, die hen wil helpen voor de helft van het bedrag. Op een zaterdag gaan de drie mannen op pad.

De echte reden dat schatzoeken een stille dood gestorven is, is vast dat het veel saaier is dan het lijkt. Want in het middenstuk van ‘The Treasure’, dat grotendeels realtime opgenomen is, blijkt hoe geestdodend werk dat eigenlijk is. We volgen de met eindeloos geduld de grond scannende Cornel, terwijl hij stapje voor stapje de tuin verkent. De technisch hoogstaande metaaldetector, die tot dertig meter diep kan meten of er iets van waarde in de grond verstopt zit, en met prachtige 3D-grafiekjes komt, blijkt minder goed te werken dan het ouderwetse zoemend apparaat. De spanning tussen de mannen loopt hoog op, met name tussen de door Costi ingehuurde Cornel, die alles wat in hem opkomt gewoon zegt en Adrian, die bij elke foute opmerking uit zijn slof schiet en steeds iets meer van de waarheid vertelt.

Porumboiu heeft zijn uiterste best gedaan zijn film zo kaal mogelijk te houden. Het kantoor waar Costi werkt is saai, zelfs van de inrichting van zijn huis krijgen we weinig mee, dialogen worden tegen een kale achtergrond gehouden. Daar komt nog bij dat de regisseur veel onbelangrijke scènes, die bij een andere film ongetwijfeld op de montagevloer beland zouden zijn, gewoon heeft laten zitten. Je bent dus gewaarschuwd!

‘The Treasure’ zal voor velen een lange zit zijn, omdat er op het eerste gezicht weinig gebeurt, maar hé, is dat niet wat schatzoeken ook is? Als je volhoudt, zul je zonder meer beloond worden. En dat in krap anderhalf uur tijd. Hoogst origineel, beslist niet voorspelbaar.

Bioscooprelease: 25 augustus 2016