La pazza gioia (2016)

Regie: Paolo Virzì | 116 minuten | komedie, drama | Acteurs: Micaela Ramazzotti, Valeria Bruni Tedeschi, Valentina Carnelutti, Marco Messeri, Bob Messini, Roberto Rondelli, Anna Galiena, Tommaso Ragno, Sergio Albelli, Marisa Borini

Gevierd regisseur Paolo Virzì neemt ons in ‘La pazza gioia’ mee naar de Toscaanse Villa Biondi, een bijna idyllische psychiatrische instelling, waar hij ons met het grootste gemak door hordes vrouwen met uiteenlopende geestesziekten loodst. Het is klassieke Italiaanse cinema: niet alleen maar mooie plaatjes maar ook de dynamiek van la dolce, of in dit geval, la vita pazza, die wordt gevangen in een stormvloed aan beelden propvol met uitzinnige personages, en een kakofonie aan stemmen. Het is virtuoze cinema met virtuoos spel van vooral Valeria Bruni Tedeschi die erin slaagt een tenenkrommende diva met een persoonlijkheidsstoornis neer te zetten, die we desondanks toch in de armen sluiten.

Haar personage, Beatrice Morandini Valdirana, denkt de scepter te zwaaien in Villa Biondi. Ze is praatziek, bemoeizuchtig en elitair, en voelt zich boven de andere ‘gekken’ verheven, totdat ze in de introverte nieuwkomer Donatella Morelli (Micaela Ramazzotti) een zielsverwante herkent.

Bij toeval weten de twee ertussen uit te knijpen, in de eerste instantie om er een leuk dagje uit van te maken, maar het wordt al snel een doldwaze roadtrip van enkele dagen waarin we meer te weten komen over de adellijke achtergrond van Beatrice en het duistere verleden van de bipolaire Donatella.

Twee vrouwen on the road? Dat doet natuurlijk denken aan de klassieker en toetssteen ‘Thelma & Louise’ (1991), waaraan Virzì dan ook regelrecht refereert wanneer hij Beatrice en Donatella in een rode Lancia Appia cabrio gelukzalig laat rondrijden door het schitterende Toscaanse landschap. ’La pazza gioia’ is een stuk humoristischer, soms zelfs hilarisch, en heeft geen iconisch en tragisch einde; wel heeft het net zulke uitstekend geschreven én gespeelde vrouwenrollen, waarvan die van Beatrice in het bijzonder.

’La pazza gioia’ is een geslaagde feelgood movie waarin, zoals de regel voorschrijft, humor en drama afwisselend de boventoon voeren, maar lichtvoetig is het onderwerp en de plot van de film zeker niet.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 25 augustus 2016
DVD-release: 20 december 2016