The Turning (2020)

Recensie The Turning CinemagazineRegie: Floria Sigismondi | 95 minuten | drama, horror | Acteurs: Mackenzie Davis, Finn Wolfhard, Brooklynn Prince, Barbara Marten, Joely Richardson, Niall Greig Fulton, Denna Thomsen, Kim Adis, Darlene Garr

Horror is een genre dat – net als de romcom – gebaat is bij frisse inzichten en creativiteit. Hoe vaak kun je een generieke spookhuisfilm of slasher op de markt brengen voordat het publiek het niet meer trekt? Vaak. Griezelfilms beleven een opleving en worden sneller in de bioscoop uitgebracht. Met dank aan productiemaatschappij Blumhouse die de stroming een warm hart toedraagt en beginnende regisseurs de kans geeft om hun visie op celluloid vast te leggen. Met wisselend resultaat. ‘The Turning’ komt niet van Blumhouse, maar is ook zo’n film die een bioscooprelease verdiende dankzij de populariteit van het genre.

In ‘The Turning’ draait het om de jonge gouvernante Kate (Mackenzie Davis). Ze wordt opgeroepen om naar een afgelegen landhuis af te reizen en voor Miles (Finn Wolfhard) en zijn zusje Flora (Brooklynn Prince) te zorgen. De kinderen zijn echte eenzaten en op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. De inwonende huishoudster is ook geen alledaagse verschijning. Kate ontdekt dat er iets niet pluis in in het huis.

‘The Turning’ is gebaseerd op het in 1898 verschenen boek ‘The Turn of the Screw’ van Henry James. Wat een dikke eeuw geleden nog spannend was, hoeft dat anno 2020 niet meer te zijn. Daarnaast zijn er al talloze soortgelijke spookhuisfilm op de markt gebracht. ‘The Turning’ staat bij voorbaat al met 1-0 achter door voor een boek te kiezen dat aan de basis stond voor honderden soortgelijke films. Regisseur Floria Sigismondi slaagt er weliswaar in om mooie plaatjes te schieten, maar daar blijft het bij.

Het acteerwerk is matig. Davis mist het charisma om de film te dragen en Prince overtuigt niet als creepy kind. Je ziet haar acteren. Wat rest is een saaie film waarin krakende deuren, vreemde poppen en harde geluiden voor spanning moeten zorgen. Deze film is niet slecht, maar je hebt ‘m al duizend keer eerder gezien onder een andere titel en met andere acteurs. Als dit de eerste horrorfilm is die je kijkt, dan kan dit wel wat voor jou zijn. Genrefans kunnen deze productie met een gerust hart skippen.

DVD- en blu-ray-release: 22 juli 2020