The Volatile Woman-Kihatsusei no onna (2004)

Regie: Kumakiri Kazuyoshi | 80 minuten | drama | Acteurs: Ishii Mitsuko, Sawada Shunsuke, Hoshiko Mai, Omori Hiroshi

Etsuko is weduwe. Een vrouw van middelbare leeftijd die er alleen voor staat. De dorpsbewoners komen alleen bij haar langs om te tanken, maar vinden haar verder een nogal vreemd mens omdat ze zo nu en dan met een netje onzichtbare vlinders lijkt na te jagen.
Misschien zoekt ze wel weer naar vlinders in de buik, en die lijkt ze op een nogal onverwacht moment ook weer te vinden. Een jonge man, bijna een jongen nog, lijkt eerst gewoon te willen tanken maar bedreigt de vrouw uiteindelijk met een mes. Vervolgens smeert hij hem, maar als hij niet bij zijn gestrande (en gestolen) scooter kan komen zonder gezien te worden door anderen, keert hij terug naar de vrouw. Bedreigd door hem biedt ze hem voedsel en onderdak.

De volgende ochtend zijn de rollen echter omgedraaid. Etsuko heeft het mes ontfutseld, en steekt de man op een gegeven moment zelfs neer. Meteen is al wel duidelijk dat de verwonding meevalt, maar de jonge man is een typisch geval dat blijkbaar nogal lijdt aan aandachttekort en laat zich uitgebreid verzorgen door de vrouw die hem neerstak.

Zo ontstaat er een soort band tussen de twee: een band die nogal afstandelijk en onwennig begint, maar ze groeien langzaam maar zeker naar elkaar toe. Toch blijft de onwennigheid en de wispelturigheid (‘volatility’) een belangrijke rol spelen in de verhouding tussen de twee. Ze leren elkaar waarderen en zelfs liefhebben, maar elk moment lijkt de broze liefde om te kunnen slaan in haat.

Veel meer vertelt ‘The Volatile Woman’ eigenlijk niet. De twee nogal merkwaardige personen proberen zo gewoon mogelijk met elkaar te leven. Een onmogelijkheid die liefdevol, romantisch en soms grappig in beeld wordt gebracht.

Veel meer kom je ook niet te weten over deze mensen. Zij is weduwe en eenzaam; hij is een kruimeldief, schattig onhandig en houdt van gekke bekken trekken. Verder duikt er zo nu en dan een meisje op dat eerder op een soort mensgeworden speelgoedpop lijkt, inclusief barbieauto.
De film duurt dan ook niet lang, maar lang genoeg om ruim de tijd te nemen voor de ups en downs van deze vreemde relatie. Dat komt de subtiliteit ten goede, hoewel je de film misschien ook wel gewoon wat saai zou kunnen noemen. Jammer is het dat de kleuren in de film nogal flets zijn. Misschien is het wel met opzet gedaan, de vrouw is immers ook een nogal flets type, maar het gevolg is toch dat mede daardoor het hele verhaal je niet echt warm of koud laat.

‘The Volatile Woman’ is gemaakt in een reeks van zes low-budgetfilms, gemaakt door zes verschillende regisseurs. Het thema van de reeks was ‘liefde en eros’. Die thematiek verwijst naar de in Japan beroemde (of beruchte) pornografische ‘pink pictures’. De titel ‘The Volatile Woman’ verwijst weer naar de films van Kumashiro Tatsumi, een van Japans bekendste regisseurs van erotische films. Kumashiro gebruikte in zijn titels ook altijd het woord ‘Onna’ (‘vrouw’).

Met die verwijzingen is ‘The Volatile Woman’ nog geen erotische film. De verwijzing naar erotiek is er slechts heel subtiel: de spanning in de relatie tussen de twee die soms eindigt in (zeer discreet in beeld gebrachte) seks, en misschien verwijzen die fletse kleuren ook wel naar het erotisch genre. Daar smeert men immers nog wel eens vaseline op de camera’s… Hoe het ook zij, ‘The Volatile Woman’ is een zorgvuldig doordachte en gemaakte film, maar blijft desondanks een beetje saai en nietszeggend.

Daniël Brandsema