The Wailing – El llanto (2024)
Regie: Pedro Martín-Calero | 107 minuten | drama, horror | Acteurs: Ester Expósito, Mathilde Ollivier, Àlex Monner, Lautaro Bettoni, Malena Villa, Sonia Almarcha, Tomás del Estal, José Luis Ferrer, Claudia Roset, Blanca Valletbó, Miguel Belaustegui, Pierre Marquille, Lía Lois
Echt unieke horrorfilms krijgen we zelden nog voorgeschoteld. Het voelt alsof elk onderwerp en ieder thema inmiddels wel honderden keren ontleed is. Leentjebuur spelen is eerder regel dan uitzondering. De Spaanse Pedro Martín-Calero probeert met ‘The Wailing’ zijn steentje bij te dragen aan het genre. Hoe origineel is zijn debuutfilm?
‘The Wailing’ start met een openingssequentie die onmiddellijk de aandacht trekt en gelijk doet denken aan Gaspar Noé’s ‘Climax’. We staan in een club waar er stevig op los gedanst wordt, maar het lichtspel in de club verraadt dat iets niet helemaal in de haak is. Wat er precies gaande is, wordt nog niet losgelaten. De film spoelt al vrij snel door naar het Madrid van 2022.
In Madrid volgen we Andrea (Ester Expósito), een studente wiens vriendje tijdelijk in Sydney zit. Zij hebben online veel contact, iets wat Martín-Calero vrij expliciet en creatief in beeld brengt met grote letters. Wanneer vriendlief op een filmpje van Andrea een fysieke aanwezigheid waarneemt, begint voor haar een grote nachtmerrie. Het lijkt alsof ze gestalkt wordt door een niet te verklaren entiteit.
Na een climax in Andrea’s verhaal schakelen we terug naar eind jaren 90. Camila (Malena Villa) is studente aan een filmacademie in Buenos Aires en is op een dag geïntrigeerd door Marie (Mathilde Ollivier). Ook zij begint door haar camera plotseling merkwaardige dingen te zien. Na een voyeuristisch onderonsje tussen Camila en Marie en een duik in Marie’s jeugd, blijkt dat verleden, heden en toekomst allemaal met elkaar te maken hebben.
Een film die veel met tijdslijnen en sprongetjes speelt, wil regelmatig de fout maken het web veel te gedetailleerd en moeilijk te spinnen. Bij ‘The Wailing’ is daar goed over nagedacht. Alles is heel overzichtelijk vormgegeven, met heldere tussentitels. Deze helpen je als kijker enorm om het geheel te blijven snappen.
Door de camera fysieke entiteiten waarnemen die met het blote oog niet te zien zijn, is een nieuwe manier om een bestaand concept uit te werken. Stalkers in films zijn natuurlijk niet nieuw, maar het perspectief kan wel degelijk creatief ingevuld worden. ‘The Wailing’ doet bij tijd en wijle denken aan David Robert Mitchells ‘It Follows’ uit 2014. Toch is het geen complete pot mosterd die Martín-Calero daar heeft opgepikt.
In veel van dit type films zien we vaak grotere vriendengroepen die gezamenlijk de strijd aangaan tegen het kwaad. Verhalen monden uit in fantasierijke kwesties die met een korreltje zout genomen mogen worden. ‘The Wailing’ weet zich van dat stigma te onttrekken, en blijft de hele film lang uiterst realistisch. Dit is ook precies hetgeen wat de rillingen over je lijf veroorzaakt. De werkelijke wereld is nooit ver weg en op subtiele doch brute wijze komen we het kwaad tegen.
Het tempo is vooral in de eerste helft van de film erg prettig. Constant worden er wel dingetjes getriggerd die je laten uitkijken naar de volgende stap. Ware het niet dat er een beetje de klad in komt tijdens het laatste halfuur. Overhaast worden dan rare beslissingen genomen die ‘The Wailing’ niet ten goede komen. Het is jammer dat het daar in ontaardt, want de Argentijns-Spaanse film bezit een oeverloze dosis potentie.
Om terug te komen op de vraag hoe origineel Pedro Martín-Calero’s debuutfilm is: zoals beschreven is het een nieuwe kijk op oude, bestaande ideeën. Vrij goed uitgewerkt, maar tegen het einde krijgt het toch een kleine knauw te verwerken. Er is een kans aanwezig dat ‘The Wailing’ in lijstjes met ondergewaardeerd horrorwerk verschijnt. Dit is een ijzingwekkende, ruwe diamant die nog wat slijpwerk behoeft. De Spaanse regisseur doorstaat zijn vuurdoop in elk geval met gemak.
Sjoerd Crins
Waardering: 3.5
Speciale vertoning: Leiden International Film Festival 2024
Speciale vertoning: Imagine Film Festival 2024