Truth or Dare (2018)

Recensie Truth or Dare CinemagazineRegie: Jeff Wadlow | 100 minuten | horror, thriller | Acteurs: Lucy Hale, Tyler Posey, Violett Beane, Sophie Ali, Nolan Gerard Funk, Landon Liboiron, Sam Lerner, Brady Smith, Hayden Szeto, Morgan Lindholm, Aurora Perrineau, Leslie Stratton, Tom Choi, Carlo Sciortino, Ezmie Garcia

Horror wint de laatste jaren aan populariteit. Dankzij films als ‘Insidious’ en ‘Escape Room’ stroomt het publiek weer naar de zalen. De genrefan zal het verschil in kwaliteit tussen de twee genoemde titels wel opgevallen zijn. Is het onlangs verschenen ‘Truth or Dare’ een spannende nagelbijter in de stijl van ‘Insidious’ of een inspiratieloze slasher à la ‘Escape Room’?

In ‘Truth or Dare’ besluit een groepje studenten tijdens spring break een spelletje ‘Doen, durven of waarheid’ te spelen. Domme zet, want dit mondt uit in een levensgevaarlijke sessie. Door bovennatuurlijke krachten verandert een potje ‘Truth or Dare’ namelijk in een bloedbad. Om te overleven moeten de jongeren gevaarlijke opdrachten uitvoeren of de waarheid vertellen. Al snel blijkt dat elke deelnemer een paar schokkende geheimen te verbergen heeft.

Om maar direct antwoord te geven op de vraag uit de eerste alinea: ‘Truth or Dare’ is een slasher met bloedarmoede en geen bloedstollende thriller. Het is duidelijk dat regisseur Jeff Wadlow en de cast er geen zin in hadden, want de desinteresse spat ervan af. Het acteerwerk is brak, de personage missen inhoud, de special effects zijn belabberd en de moorden zijn wel erg veilig (lees: saai) in beeld gebracht.

Horror is een genre dat niet bekend staat om originaliteit, nieuwe invalshoeken of diepgravende boodschappen. Maakt niet uit, want het publiek is relatief snel tevreden zolang er maar aan hun verwachtingen wordt voldaan. Gore slachtpartijen, slim getimede schrikmomenten, interessante twists of coole schurken: meer heb je niet nodig om een toffe slasher of horrorthriller te maken. ‘Truth or Dare’ heeft echter niets te bieden op eerder genoemde vlakken.

Het gebrek aan een monster nekt de film. De deelnemers van ‘Truth or Dare’ krijgen vlak voor een moord een macabere grimas op hun gezicht en roepen met vervormde stem de naam van het spel. Dankzij de goedkope computereffecten komen deze veranderingen erg goedkoop en lachwekkend over. Wat akelig moet zijn, oogt komisch. Daarnaast worden de moorden nogal fantasie- en bloedeloos in beeld gebracht. Omdat de cast slecht acteert en onsympathiek is, laat hun lot je koud.

Wat rest is anonieme Hollywood-horror voor tweens. Iemand die nog nooit een griezelfilm heeft gezien, zal deze productie misschien nog wel kijkbaar vinden. Genrefans kunnen deze rolprent met een gerust hart skippen en dat is de complete waarheid.

Waardering: 1

Bioscooprelease: 3 mei 2018
DVD- en blu-ray-release: 24 oktober 2018