Unveiled – Fremde Haut (2005)

Regie: Angelina Maccarone | 97 minuten | drama | Acteurs: Jasmin Tabatabai, Navíd Akhavan, Jens Münchow, Anneke Kim Sarnau, Hinnerk Schönemann, Nina Vorbrodt, Bernd Tauber, Majid Farahat, Georg Friedrich, Atischeh Hannah Braun, Mikail Dersim Sefer, Haranet Minlik, Homa Tehrani, Frank Frede, Barbara Falter, Ruth Wohlschlegel, Yevgeni Sitokhin

Het beeld zal bij velen op het netvlies gebrand staan; twee jonge mannen die publiekelijk waren opgehangen in Iran. Zij werden veroordeeld vanwege hun homoseksualiteit. Meer dan een jaar werden Mahmoud Asqari (16) en Ayaz Marhoni (18) in de gevangenis vast gehouden, waar ze al werden gestraft met 226 zweepslagen. In juli 2005 moesten de twee het met de doodstraf bekopen. In het fundamentalistische Iran accepteert men nog altijd geen homo’s en dus leven vele mannen en vrouwen er een dubbelleven. Achter gesloten deuren kunnen ze zijn wie ze zijn, maar in het openbaar wordt van ze geëist dat ze in het gareel lopen. Vele homo’s kunnen die onderdrukking van hun ware identiteit niet aan en vluchten naar Europa of Noord-Amerika. Filmmaakster Angelina Maccarone maakte over dit thema de indringende film ‘Unveiled’.

De dertigjarige vertaalster Fariba Tarizi (Jasmin Tabatabai) is haar geboorteland Iran ontvlucht nadat uit was gekomen dat ze een relatie had met een getrouwde vrouw. Met valse papieren stapt ze in een vliegtuig naar Duitsland, waar ze hoopt een nieuw leven te kunnen beginnen. Echter, zodra ze het vliegtuig uitstapt staat de immigratiedienst al op haar te wachten. In afwachting van haar lot belandt ze in een opvangcentrum voor illegalen, in een niemandsland nabij het vliegveld. Daar maakt ze kennis met Siamak (Navid Akhavan), een jonge politieke activist die als de dood is terug te worden gestuurd. Hij kan de spanning niet meer aan en pleegt zelfmoord. Fariba, die zojuist te horen heeft gekregen dat ze terug moet naar Iran, besluit zijn identiteit aan te nemen en begint een nieuw leven als man. Ze krijgt een tijdelijke verblijfsvergunning en vindt zelfs werk in een zuurkoolfabriek. Daar loopt ze tegen diverse vooroordelen aan en moet zich in allerlei bochten wringen om haar ware identiteit verborgen te houden. Ze ontmoet er echter ook Anne (Anneke Kim Sarnau), waar ze warme gevoelens voor ontwikkelt.

Regisseur Angelina Maccarone maakte in 1997 een verpletterend debuut op de internationale filmfestivals met ‘Everything Will Be Fine’. De Duitse is sindsdien samen met Judith Kaufmann bezig geweest met het script voor ‘Unveiled’, die in eigen land de titel ‘Fremde Haut’ kreeg. Samen met hoofdrolspeelster Jasmin Tabatabai, een in Iran geboren en in Duitsland succesvolle zangeres en actrice, zette ze de puntjes op de i in het script en zorgde ze ervoor dat de Iraanse cultuur op een zo realistisch mogelijke manier naar voren werd gebracht. Het resultaat is een indrukwekkend portret van een vrouw die op wanhopige wijze haar natuurlijke verlangens onderdrukt uit angst voor haar eigen veiligheid. ‘Unveiled’ doet regelmatig denken aan ‘Boys Don’t Cry’, die film die Hilary Swank haar eerste Oscar opleverde. Toch zijn er duidelijke verschillen. Waar ‘Unveiled’ ondanks het realistische karakter geheel fictief is, werd ‘Boys Don’t Cry’ gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Bovendien lopen de redenen van de hoofdrolspeelsters om zich als man voor te doen nogal uiteen. Brandon Teena uit ‘Boys Don’t Cry’ maakt een seksuele identiteitscrisis door, voor Fariba is het puur een kwestie van overleven.

Een belangrijke overeenkomst tussen beide films is de overtuigende prestatie van de hoofdrolspeelsters. Jasmin Tabatabai (‘Bandits’, ‘Elementaire Deeltjes’) levert briljant werk af als Fariba, die constant haar seksuele gevoelens en identiteit moet onderdrukken en moet leren te overleven zonder haar familie, eigen cultuur en geliefde. In een voor haar vreemde wereld merkte ze dat ook dáár vooroordelen bestaan, bijvoorbeeld wanneer ze geconfronteerd wordt met hoe er in het westen tegen moslims aan wordt gekeken. Met blikken, lichaamstaal en nuances in haar stem weet Tabatabai meer te zeggen dan met duizend woorden. Na het zien van de film heb je echt het idee dat je Fariba hebt leren kennen. Ook Anneke Kim Sarnau (‘The Constant Gardener’) overtuigt als de begripvolle Anne. Het is jammer dat het script enkele plotgaten toelaat, al geeft dat wel weer ruimte voor de eigen interpretatie van de kijker. ‘Unveiled’ is een film die je doet nadenken over vrijheid in de ruimste zin van het woord. Een film die je raakt in je hart.