Vent (2005)

Regie: Erik van Schaaik | 5 minuten | animatie, korte film

In filmmaker Erik van Schaaiks korte animatiefilm ‘Vent’ smelten muziek en beeld op een hele mooie manier samen. Zijn twee hoofdpersonages, een man en een klein meisje, zijn alleen in silhouet te zien tegen een achtergrond van snel voorbij waaiende wolken. Het scherm is in tweeën gedeeld door een verticale zwarte balk en de man probeert met man en macht tegen de wind in van rechts naar links te komen. Van Schaaik heeft erg veel aandacht besteed aan kleine details, die er voor zorgen dat – ondanks het karikaturale van zijn figuurtjes – zij toch geloofwaardig zijn. Een voorbeeld hiervan is het trillen van het been wanneer de man kracht zet. Het eigenwijze en schattige meisje, met haar twee vlechtjes die alleen maar lichtjes wapperen in de wind, is helemaal niet zo onder de indruk van de weersomstandigheden en blijkt slimmer dan haar oudere medespeler. Al snel komt ze met de oplossing voor het probleem. Het is erg komisch om te zien hoe zij alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, de man weet te overtroeven.

Van Schaaik heeft slechts met simpel lijkende lijnen een ruimte gecreëerd waarvan de kijker niet meteen door heeft wat het nu eigenlijk voorstelt. De clou komt, zoals dat hoort, aan het eind, en het is een leuke beloning. De jazzy score van Ernst Reijseger op cello en Eric Vloeimans op trompet vullen de beelden perfect aan. ‘Vent’ won veel prijzen op filmfestivals, waaronder de Prix Fipresci (International Film Critics Award) op het International Festival d’Animation in Annecy. Tevens werd de film genomineerd voor twee Gouden Kalveren (beste film en beste muziek).