Verliefd op Bali (2024)
Regie: Johan Nijenhuis | 113 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Anouk Maas, Nadja Hüpscher, Tara Hetharia, Jim Bakkum, Edwin Jonker, Mingus Dagelet, Soy Kroon, Juultje Tieleman, Sabine Soetanto, Wieteke van Dort, Urvin Monte, Nabil Aoulad Ayad, Aimee Janice
Na het succes van ‘Verliefd op Ibiza’ en ‘Verliefd op Cuba’ wordt de ‘Verliefd op …’-serie verrijkt met ‘Verliefd op Bali’. Wanneer oma Doedie (Wieteke van Dort) overlijdt, besluiten haar kleindochters samen met hun moeder om Doedie’s as terug te brengen naar waar zij geboren is: Bali. Initieel hebben ze hier alle drie een heel ander idee bij. Kleindochter Jenny (Anouk Maas) is influencer, en wil de reis graag gebruiken om online aandacht te werven. Haar zus Dewi (Tara Hetharia) toont daarentegen wel een oprechte interesse in de Indische cultuur en haar eigen roots. Hun moeder Neeltje (Nadja Hüpscher) wordt in eerste instantie vooral overtuigd door de tijd die zij kan spenderen met haar dochters, maar blijkt op het eiland zelf toch harder getroffen te zijn door haar moeders dood dan zij had voorzien. Op het eiland wordt het contrast tussen de vrouwen en de Indische cultuur pijnlijk duidelijk: Jenny loopt in overdreven outfits die haaks staan op de authentieke kleding en toont weinig respect voor de bevolking, Dewi kampt met hoe weinig ze weet over haar roots, en Neeltje moet eigenlijk weinig hebben van het zweverige aspect dat bij de reis komt kijken. Langzaam leren zij het eiland echter kennen, en vinden zij er hun eigen weg.
Net als de voorgaande films in de reeks is ‘Verliefd op Bali’ geregisseerd door Johan Nijenhuis, waarbij hij hulp heeft ontvangen van scenarioschrijfster Annelou van Naerssen. Nijenhuis vertelt zelf over de intentie om een diepere laag te creëren binnen het romcom-genre door de liefde pas te laten slagen wanneer onderliggende persoonlijke problemen zijn opgelost. Dit heeft helaas als gevolg dat dit uiteindelijk wat overhaast gebeurt: alle beren op de weg lijken binnen enkele scènes te zijn verdwenen, waarna alle romantiek in een klap opbloeit en de diepgang wordt ondermijnd. Door de romantische liefde op deze manier op de achtergrond te plaatsen ontstaat echter wel meer ruimte voor de ontwikkeling van de familiedynamiek en de weergave van rouw, die in deze film sterk zijn neergezet door de conversaties tussen Neeltje en haar overleden moeder.
Om culturele diversiteit te waarborgen in het maakproces heeft Nijenhuis Van Naerssen, die zelf een Indische vader heeft, tevens ingezet als assistent-regisseur, en is er gekozen voor acteurs met een Indische achtergrond in hun familie. ‘Verliefd op Bali’ raakt gevoelige en belangrijke onderwerpen, maar benadert deze ondanks het bewuste maakproces niet altijd met een duidelijke en gepaste aandachtigheid. Jenny haar gebrek aan emotioneel bewustzijn en respect voor de Indische cultuur geeft een duidelijke kritiek op het gevaar van oppervlakkigheid voor influencers, maar de ontknoping hiervan besteedt wederom weinig aandacht aan de authentieke cultuur van Bali en het belang hiervan. Dit wordt versterkt wanneer scènes over het oorlogsverleden abrupt worden afgekapt door Instagramfoto’s van Jenny, en de lading van de geschiedenis hierdoor helaas snel wegvalt. De aandacht voor culturele diversiteit is zeker goed, maar laat dus helaas alsnog een hoop gemiste kansen liggen.
Deze tevergeefse poging tot diepgang gaat tevens ten koste van de charme van de eerdere ‘Verliefd op …’-films: bizarre situaties, goedkope humor, en hersenloos vermaak. ‘Verliefd op Bali’ tracht zichzelf serieuzer neer te zetten dan zijn voorgangers, maar slaat net de plank mis wat betreft het respectvol tonen van de Indische cultuur. De film blijft hierdoor in het midden hangen. Er mist een zekere humor, maar er wordt ook niet voldaan aan de eisen van een cultuurgevoelige film: het is het gewoon net niet.
‘Verliefd op Bali’ blijft natuurlijk een Nederlandse romcom, waardoor er per definitie niet te veel diepgang kan worden verwacht. De vergeefse poging om dit wel te creëren is desondanks jammer, vooral omdat dit op meerdere vlakken gemiste kansen overlaat. De film mist simpelweg de charme van zijn voorgangers, die zelfs de stabiele aanwezigheid van Jim Bakkum helaas niet heeft kunnen redden.
Sara Goosensen
Waardering: 2
Bioscooprelease: 1 februari 2024