Wildfire (1988)

Regie: Zalman King | 94 minuten | drama | Acteurs: Steven Bauer, Linda Fiorentino, Will Patton, Marshall Bell, Richard Bradford, Sandra Seacat, Ken Thorley, Johnny Weissmuller Jr., Juan Fernández, Nancy Fish, Dennis Holahan, Dorothy Meyer, Iris Butler, Angelica Marden, Calvin Collins

Beste lezer, Graag even je aandacht voor een korte test: a.) Kijk je graag naar de woensdagavondfilms op de commerciële zenders? b.) Kun je genieten van de belevenissen die de Bouquet-reeks je voorschotelt?c.) Heb je geen moeite om naar gevoelige, afgetrainde mannen met brede kaaklijn te kijken?d.) Zie jij de ideale vrouw als een narcistisch wezen met het gezicht van Linda Fiorentino? Okay. Wat is je uitslag? Heb je op alle vragen ‘ja’ geantwoord, dan zul je heel wat plezier beleven aan de tv-film ‘Wildfire’. Houd je echter van intellectuele uitdagingen of vlammende actie in je film, dan kun je deze productie van je ’to see’ lijstje afstrepen. Daarover later meer, eerst maar eens het verhaal bekijken.

In ‘Wildfire’ speelt Linda Fiorentino de jonge Kay. Het meiske is opgegroeid als wees. Alleen en onbegrepen gaat ze door het leven, alleen weesjochie Frank (Bauer) weet hoe ze in elkaar zit. Uiteraard groeit met de jaren ook de liefde. Het verstand dan weer niet. Frank en Kay hebben geld nodig, maar Frank is niet van plan te gaan werken. Na een mislukte bankroof, wordt hij neergeknald. Als de domme bankrover na acht jaar cel op straat staat, gaat hij op zoek naar zijn Kay. Die laatste is echter getrouwd met Mike (Patton), een nette zakenman met jaloers karakter. Kay moet kiezen tussen twee aanbidders. Tsja. Wat kun je over deze film zeggen? ‘Wildfire’ is geen extreem slechte film, maar kwalitatief hoogstaand is het allerminst. Zo is de beeldkwaliteit erbarmelijk slecht. De film oogt flets en gedateerd. Dat geldt ook voor de muziek. Een soundtrack waarop een panfluit te horen is, kun je niet serieus nemen. Als je nagaat dat er bij ieder wissewasje, hoe klein of onbenullig dan ook, het gewraakte instrument te horen is dan kun je je voorstellen hoe vervelend ‘Wildfire’ bij tijd en wijle kan zijn.

Niet alleen de soundtrack is slecht gekozen. Ook het acteerwerk scoort onder de maat. Fiorentino kan de bitchy Kay niet sympathiek over laten komen. De jonge vrouw kijkt continu knorrig en is altijd gezegend met een nors karakter. Regisseur Zalman King legt de nadruk op het gevoelsleven van Kay. De jonge vrouw heeft het niet makkelijk gehad en daar word je gedurende de hele film aan herinnert. Vreemd genoeg worden de karakters van de passionele, hondstrouwe Frank en de onverwacht gewelddadige Mike niet belicht. Wat beide mannen zien in de stugge, gesloten Kay blijft een raadsel. Okay, Kay ziet eruit als Linda Fiorentino. Een mooie vrouw, maar behalve uiterlijke pracht valt er weinig te halen bij de koude diva.

Het grootste probleem van ‘Wildfire’ is het slechte script. Door zo sterk op Kay te focussen, verliest King alle andere personages uit het oog. Het gevolg is een narcistische ego-trip geworden, waarin ditmaal een vrouw het middelpunt is. Dat er bekende koppen als Steven ‘Scarface’ Bauer en Will ‘The Agency’ Patton in dit vleesgeworden streekromannetje zitten, is dan ook meteen het hoogtepunt van dit goedbedoelde filmpje. De vaart zit er goed in en de plotwendingen (hoe ridicuul ook) zijn best genietbaar. Melodramajunkies kunnen hun hart ophalen aan dit filmpje. Ook als je altijd al een exemplaar van de Bouquetreeks hebt willen lezen, maar het nooit hebt aangedurfd om met zo’n roze boekje bij de kassa te gaan staan, dan kun je met deze film een prima beeld vormen van het genre.