Wildflowers (2015)

Regie: Alieke van Saarloos | 48 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Dette Glashouwer, Suzan Boogaerdt, Marcel Faber, Jochum van der Woude, Ali Zijlstra

“Dáár ben ik geboren, dáár trouwde ik, en dáár, vier kilometer verderop, ben ik vervolgens gaan wonen, in de boerderij van mijn schoonouders,” wijst hoofdpersoon Juke drie plekken aan de horizon aan voor haar pas verworven vriendin Joan, waarop die reageert met een: “Zo, een hele wereldreis.” Juke woont haar hele leven al in Friesland en heeft er haar geluk gevonden in het gezinsleven met haar man Tjeerd en haar drie, bijna volwassen, kinderen. “Ik ben maar een halve boerin,” zegt ze wanneer ze kennismaakt met Joan, die haar thuisbrengt omdat Jukes motor (van haar vader geweest) het begeeft. “En de andere helft?” vraagt Joan. Juke zwijgt.

‘Wildflowers’ van filmmaker Alieke van Saarloos gaat over de persoonlijke zoektocht naar geluk, vrijheid en avontuur van Juke, een Friese vrouw, die gelukkig lijkt met de avondjes linedancing met haar echtgenoot, de contacten met dorpsbewoners en het vooruitzicht om met hun aanstaande 25-jarig huwelijk het geijkte ‘weekendje Ameland’ cadeau te krijgen van de kennissen die met de pet rond zijn gegaan. De relatie met haar twee van haar drie kinderen lijkt wat gespannen, maar met de jongste zoon heeft ze een duidelijke klik. Hij speelt in een band, draagt shirts van oude metalbands en is vast van plan te gaan studeren in Amerika. Het lijkt even of Juke genoegen neemt dat haar eigen onvervulde verlangens naar vrijheid en verbreding van haar horizon door haar zoon waargemaakt worden, maar de komst van vrijbuiter Joan in haar leven zet de boel op scherp. Joan is op doorreis. Met een te vol leven, te veel verplichtingen, is een tijd nietsdoen en geen plannen maken voor haar nodig. Juke leeft op in haar bijzijn, het is alsof Joan iets in haar wakker maakt dat lang geleden is ingedut, maar wanneer het tot een onvermijdelijke kus komt, vlucht ze in de armen van Tjeerd. Toch blijft het kriebelen en als Joans net aangeschafte zeilboot met behulp van de handige Juke klaar is, vertrekken de twee vriendinnen voor een zeiltocht van een paar dagen.

Het Friese, Nederlands ondertitelde ‘Wildflowers’ is een rustig voortkabbelende, onopgesmukte film, waarin je langzaam wordt meegetrokken in het gevoelsleven van een vrouw die een tweede kans krijgt toegeworpen. Niet al verhaallijnen komen uit de verf (de relatie tussen moeder en dochter), maar de belangrijkste, die tussen Juke en Tjeerd en Juke en Joan, overtuigen, waarbij met name de eerste in subtiele fragmenten, met veelzeggende blikken en lichaamstaal, wordt duidelijk gemaakt. Op het ietwat clichématige verhaal van scenarioschrijfster Anne Hofhuis weet Van Saarloos dankzij de fraaie cinematografie en de respectvolle, bijna poëtische, weergave van het Friese boerenleven, een eigen stempel te zetten, zodat ‘Wildflowers’ ondanks het weinig verrassende verloop toch blijft intrigeren.

‘Wildflowers’ wordt woensdag 7 oktober 2015 om 22.30 uur uitgezonden op NPO3.