X-Men – Legend of Wolverine (1992)

Regie: Frank Squillace, Larry Houston | 79 minuten | actie, animatie, avontuur, science fiction | Acteurs: Cedric Smith, Cathal J. Dodd, Norm Spencer, Iona Morris, Alison Sealy-Smith, Chris Potter, Lenore Zann, George Buza, Catherine Disher, Alyson Court, Tasha Simms

“Hey, dat is leuk. Eindelijk krijg ik dan alle antwoorden over Wolverine’s oorsprong, mijn favoriete X-Man!” Als echte fan van de Marvel-comics zul je je wel kunnen vinden in bovenstaand citaat. Waarschijnlijk zit je nu dan ook heel nieuwsgierig te lezen of deze ‘X-Men – Legend of Wolverine’ wel de moeite waard is, want de synopsis belooft van alles te onthullen over jouw favoriete superheld. Helaas worden de verwachtingen van Marvel-junkies allerminst ingelost. Sterker nog: ‘X-Men – Legend of Wolverine’ is een schaamteloze poging om argeloze consumenten geld uit de zakken te kunnen kloppen. Waar ging het mis?

Allereerst bij het verhaal. In tegenstelling wat de achterflap van de dvd doet vermoeden, komt überschurk Magneto helemaal niet voor in deze film. En die ‘ontdekking uit het geheime verleden van Wolverine’ moet je ook maar met een flinke korrel zout nemen. ‘X-Men – Legend of Wolverine’ bestaat uit een vijftal afleveringen uit de tekenfilmserie rond de stripfiguren. Die serie was van 1992 tot 1997 op de Amerikaanse televisie te zien. Ook in Nederland draaide de serie een tijdje op de zondagochtenden bij het legendarische kinderprogramma ‘Telekids’.

De dvd bestaat uit de episodes ‘Out of The Past’ I & II met Lady Deathstrike, ‘Nightcrawler’ met Nightcrawler en ‘The Lotus and the Steel’ met Silver Samurai. De afleveringen hebben niet veel met elkaar te maken en zijn nogal slordig achter elkaar geplakt. De film springt heen en weer in de tijd en een aantal gebeurtenissen en personages worden totaal niet uitgelegd. Het personage Wolverine (fantastisch ingesproken door Dodd) moet de bindende factor zijn tussen alle afleveringen, maar vaak is zijn aanwezigheid nogal vergezocht en totaal niet relevant. De episode ‘Nightcrawler’ draait om de introductie van het personage Nightcrawler, in het Nederlands bij oudere comiclezers bekend als Harlekein en niet om Wolverine. Waarom die bewuste aflevering op deze dvd staat is een compleet raadsel, want veel over de held van deze dvd kom je niet te weten.

‘Legend of Wolverine’ behandelt in een korte tijd waar de stripverhalen rond de X-mannen jaren voor nodig gehad hebben. Misschien klinkt dit op papier leuk, maar de uitwerking laat veel te wensen over. Fans van de comics zullen veel dingen uit deze film herkennen uit de strips rond Wolverine, maar de wijze waarop de dvd is samengesteld is zo warrig dat je echt de nodige achtergrondkennis over alle personages nodig hebt om überhaupt ook maar iets van het verhaal te kunnen volgen. Zo wordt je geconfronteerd met belangrijke zaken uit Wolverine’s verleden die niet uitgediept worden. Een mooi voorbeeld is de relatie tussen Logan (Wolverine’s echte naam) en Silverfox. In amper een dertigtal secondes krijg je wat beelden voorgeschoteld van hun romance, om vervolgens er niets meer van te horen. Daarnaast gebeurt er hetzelfde met de liefde van Logan voor Jean Grey, het wordt wel aangestipt maar nergens verduidelijkt voor de kijkers die niet bekend zijn met het X-mannenuniversum.

Je zou de keuze die de samenstellers van deze dvd hebben gemaakt, op zijn minst dubieus kunnen noemen. De afleveringen die dit schijfje hebben gehaald, lijken veel minder interessant dan de episodes waar naar verwezen wordt. De losse verhaaltjes sluiten ook niet op elkaar aan, omdat de afleveringen uit verschillende seizoenen zijn geplukt. Met als gevolg dat ‘X-Men – Legend of Wolverine’ een onsamenhangend geheel is geworden die veel beloofd, maar niet veel van die beloften daadwerkelijk inlost. Tel daarbij op dat de animatie zeer statisch en gedateerd is en je krijgt wel een beeld van de zeer gemakzuchtige manier waarop de jongens en meisjes van Buena Vista hun zakken wilden vullen. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel met deze dvd.

Het schijfje kent enkele leuke extra’s, die weliswaar voor een te beperkt publiek zijn, maar toch de moeite van het vermelden waard zijn. Zo is de featurette ‘Who is Chris Claremont?’ erg interessant voor de echte Die-Hard X-fans. Claremont vertelt over zijn loopbaan als schrijver voor de X-Menstrips. Deze Amerikaan heeft veel betekend voor de immense populariteit van de comics rond Wolverine en zijn collega-superhelden. In een klein kwartiertje spreekt de auteur over zijn drijfveren, inspiratiebronnen en werk voor Marvel Comics. Een tweede memorabele extra is ‘Stan Lees Soapbox’. In dit korte interviewtje hoor je levende legende Stan Lee oreren over het ontstaan van de X-Men comics. Lee is een flamboyante, extraverte verteller die de ene na de andere anekdote uit zijn mouw schudt. Leuk om eens te horen hoe de mede-bedenker, van de nu legendarische superhelden, op het idee kwam van Wolverine en zijn team.
Fans van de strips, kunnen best wel wat lol beleven aan deze tekenfilm. Vooral omdat de essentie van Wolverine wel goed gevangen wordt. De gewelddadige uitbarstingen en de continue interne strijd om zijn menselijkheid te behouden, komt goed naar voren in deze cartoon. Helaas is de animatie als gezegd sterk verouderd. Ook de voice-cast laat sterk te wensen over. Dodd is geweldig, maar de rest van de acteurs vallen erg tegen. Met als onbetwist dieptepunt de accenten van ethnische minderheden, die zeer irritant (en stereotiep) in gebrekkig Engels spreken.

‘X-Men – Legend of Wolverine’ is een slappe dvd-release die inhaakt op het succes van de speelfilms rond de mutante superhelden. De tv-serie is echter heel andere koek dan de films, temeer omdat de reeks redelijk trouw is aan de stripverhalen en totaal niet vergelijkbaar is met de live-action-films. Voor de fans dus.