Ballone di cannone (2015)

Regie: Frodo Kuipers | 9 minuten | animatie, komedie, korte film | Originele stemmencast: Simon Zwiers, Lee M. Ross, Michiel Snijders

De Flying Lemonade brothers zijn vast geen echte broers, zo verschillend zijn ze. In het animatiefilmpje ‘Ballone di cannone’, dat voor NTR KORT! film editie 2015 werd gemaakt, maken we kennis met de op roem beluste trapeze-artiest slash circusdirecteur Eduardo en de voorzichtige, aan hoogtevrees lijdende Loet. Dit duo bestiert een bescheiden circus, dat net zijn kamp heeft opgezet. Nog even de laatste voorbereidingen treffen en de show kan beginnen!

Het billboard is vies geworden en Eduardo stuurt de peentjes zwetende Loet meedogenloos de ladder op om het schoon te maken. Wanneer Eduardo in de rij bij de kassa de burgemeester spot, ziet hij zijn kans schoon en hoe graag hij het stapeltje bankbiljetten ook in ontvangst zou willen nemen, weigert hij de financiële bijdrage van de tot VIP gebombardeerde gast. Nu maar zorgen dat ze indruk op hem maken. Maar dat valt niet mee!

Als je NTR Kort! ‘Fata Morgana’ (2011) van Frodo Kuipers hebt gezien, zul je Eduardo en Loet wel herkennen. In dat ijzersterke, prijswinnende filmpje hadden ze respectievelijk de rol van limonadeverkoper en klant. Kuipers heeft een eigenwijze en unieke tekenstijl, zijn tweedimensionale figuurtjes bestaan uit slechts enkele lijntjes (de benen lijken op muzieknoten), maar de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal liegen er niet om. Schitterend geanimeerd ook, vooral met de camerabewegingen tijdens de trapeze-act en het gebruik van licht en schaduw maakt ‘Ballone di cannone’ indruk. De muziek vormt een sfeerverhogend element in dit komische filmpje, dat misschien qua uitkomst niet echt weet te verrassen, maar wél grappig en bevredigend is. Rudi Brekelmans (in een ver verleden recenseerde hij zelfs een blauwe maandag voor deze site!) schreef het scenario, net als hij voor ‘Fata Morgana’ deed. Dat er nog maar meer leuke films van dit duo mogen volgen!